خلاصة:
بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر،برای تامین آرامش و آسایش افراد جامعه و راه حلی برای پاسخ به نیازهای جوامع بشری در مقابل بروز حوادث ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می باشد. امروزه بیمه یکی از ابزارهای مهم اقتصادی و اجتماعی است که در رشد و توسعه اقتصادی پایدار کشورها نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. دربین انواع بیمه نامه ها، بیمه نامه های عمر و پس انداز، هم به جهت تامین نیازمالی افرادخانواده بعداز فوت سرپرست آن و هم به جهت پس اندازی،دارای موقعیتی ممتاز هستند. اما علی رغم وجود مزایای فوق،به زعم آمار و ارقام، این نوع بیمه نامه ها ازجایگاه مناسبی درکشور برخوردار نیستند. دراین مقاله باتوجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی درتوسعه و گسترش این بیمه نامه ها،مدل مدیریت منسجم خدمات مورداستفاده قرارگرفت و تاثیر هریک از عناصر هشتگانه آن، ازطریق آزمون T و دوجمله ای، برمیزان تمایل به خرید بیمه نامه های عمر و پس انداز سنجیده شد.نتایج آزمون نشان می دهد عناصرقیمت، محصول و ترغیب وآموزش مشتری ازبیشترین تاثیر درمیان سایرعوامل برخورداربوده وعنصر شواهد فیزیکی نیز مورد تایید قرار نگرفت
ملخص الجهاز:
تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (8Ps)، بر تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز (موردکاوی: شرکت بیمه ایران، شهر رشت) محمدرضا تقیزاده جورشری مدرس گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) behnam_501@yahoo.
دراین مقاله باتوجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی درتوسعه و گسترش این بیمهنامهها،مدل مدیریت منسجم خدمات مورداستفاده قرارگرفت و تأثیر هریک از عناصر هشتگانه آن، ازطریق آزمون T و دوجملهای، برمیزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز سنجیده شد.
باتوجه به وجود مزایای آشکار بیمههای عمرو پسانداز برای استفادهکنندگان آن، و با علم به اینکه این بیمهنامهها درمقایسه با سایر بیمهنامهها از موقعیت مناسبی درکشور برخوردار نیستند، باید راهکارهایی جهت بسط و گسترش این بیمهنامهها درمیان اقشار گوناگون جامعه بهکار گرفته شود که دراین بین اعمال تکنیکها وروشهای اصولی بازاریابی در ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی و نهایتا شکل دهی گرایش و تمایل به خرید این بیمهنامهها امری ضروری بهنظر میرسد.
باعنایت به اینکه بیمهنامههای عمر وپسانداز درمیان انواع بیمهنامهها از جایگاه مناسبی درکشوربرخوردار نیستند،تحقیق حاضر میکوشد تا با بررسی عوامل تأثیرگذار برتمایل به خرید این بیمهنامهها ازنگاه بازاریابان و در چارچوب فرضیههای منطبق با عناصر الگوی آمیخته بازاریابی خدمات (8ps)، راهکارهای مناسبی را جهت رشد و توسعه هرچه بیشتر این بیمهنامهها در کشور ارائه دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1- هشت جزء آمیخته بازاریابی خدمات (مدیریت منسجم خدمات) هرکدام ازاین عناصر دارای تعدادی زیرمؤلفه هستند که در این تحقیق تأثیر آنها برمیزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر وپسانداز شناسایی میشود.