خلاصة:
در راستای کمک به توسعه صادرات بنگاه های تولیدی - صادراتی علل شکست آنها توسط ۷۲ شاخص در قالب سه
موّلفهی دولت. بازار و عملکرد بنگاه مورد بررسی قرار گرفته
پرسشنامه بین بنگاههای تولیدی- صادراتی استان آذربایجان
شرقی توزیع شده و سپس با استفاده از آزمون آماری علامتتحلیل گردید نتایج نشان می دهد هر سه مولفه دولت بازار و عملکرد بنگاه ه نقش بسزایی در شکست بنگاه های تولیدی - صادراتی دارند به این جهت راهکارهای برای توانمندسازی آنها ارائه شده است
ملخص الجهاز:
com عملکرد صادراتی بنگاه، شرایط مناسب بازار، وظایف دولت، راهبردها و عملیات بنگاه چکیده در راستای کمک به توسعه صادرات بنگاههای تولیدی- صادراتی، علل شکست آنها توسط 72 شاخص در قالب سه مؤلفهی دولت، بازار و عملکرد بنگاه مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطبهای صادراتی کشور همواره در رتبههای اول صادرات غیرنفتی قرار دارد، به این منظور در تحقیق حاضر سعی شده بر اساس شاخصهای تعیین شده، نقش هر یک از سه مولفه مذکور در امر صادرات مورد مطالعه قرار گرفته و نیازمندیهای بنگاههای صادراتی استان آذربایجانشرقی برای حضور پایدار در بازارهای جهانی استخراج گردد.
قاضیزاده (1382) در تحقیق خود با عنوان بررسی و تعیین عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای صادراتی ایران در بازارهای آسیای میانه و ارائه استراتژی مناسب جهت افزایش صادرات غیر نفتی نشان میدهد که وضعیت محیط بازار هدف، مولفههای اقتصادی و فناوریهای محیط ملی، مولفههای بازاریابی، فرآیند تولید و اطلاعرسانی محیط داخلی شرکت و دو عنصر از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی، یعنی محصول و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی، با میزان موفقیت در صادرات تایید میگردد.
جدول 5- نتایج حاصل از بررسی تفاوت متغیرهای شرایط مناسب بازار با مقدار متوسط {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل دادههای جدول فوق نشان میدهد که متغیرهای شماره 2، 3، 7، 8 و 10 در سطح 5/0 = α معنیدار میباشد و این متغیرها تفاوت معنیداری با مقدار متوسط دارند.