خلاصة:
فرهنگ هر جامعه با اثرات قابل توجهی که بر ویژگی های اکتسابی افراد دارد و همچنین با محدودیت ها و فرصت هایی که برای سازمان ها ایجاد میپ کند، اثرات قابل توجهی بر فرایندکارآفرینی و در نتیجه بر رشد و توسعه اقتصادی دارد. به عنوان مثال بررسی رابطه میان توانائی نوآوری و رشد اقتصادی کشورها بیانگر اثر فرهنگ بر رشد اقتصادی از طریق مکانیسم مداخله کننده نوآوری است که با فرهنگ کارآفرینی قابل توصیف است. مطالعات دیگری که در زمینه رابطه میان فرهنگ و میزان کسب وکار در 21 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انجام شده است و همچنین بررسی تاثیر جهت گیری های فرهنگی بر میزان کارآفرینی، از طریق سنجش ابعاد فرهنگی کشورها، موجب نگرش نوینی در جهان به فرهنگ کارآفرینی گردیده است. براین اساس پس از شناسائی ویژگی های فرهنگ کارآفرینی، ارائه راهکارهای ارتقاء و استقرار آن به عنوان ابزار رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت به سزائی برخوردار است. در این مقاله پس از بررسی ادبیات موضوع فرهنگ کارآفرینی و اهمیت و ابعاد آن، مهم ترین راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی معرفی گردیده است.
ملخص الجهاز:
در زمینه ارتباط میان فرهنگ و کارآفرینی علاوه بر مطالعاتی که توسط مک گراث و همکاران او 4 در این زمینه انجام شده است، شاین 5 با ایجاد یک چهارچوب نظری رابطه بین فرهنگهای ملی و میزان نوآوری را بررسی کرد ]16[.
اما لیخت 8 در سال 2007، در یک مطالعه مروری میان عناصر ارزشی شوارتز و تصور کلی اقتصاددانان از کارآفرینان ارتباط برقرار کرد و در مقایسه کارآفرینان و غیر کارآفرینان نشان داد که کارآفرینان برای ارزشهای نوع دوستانه و جهانی کمتر از غیر - Kroeber and Parsons - Barnouw - Ulijn and Weggeman - McGrath and colleagues - Shane - Fagenson - Steensma et al - Licht کارآفرینان ارزش قائل میشوند، اما برای کسب موفقیت، خود- رهبری و انگیزش ارزش بیشتری قائل هستند.
این ارتباط نوعی رابطه غیرمستقیم با فرهنگ است، اما نتایج حاصل از دو بررسی نشان داد که کشورهای با فاصله قدرت پائین و فردگرایی بالا و همچنین اجتناب از فقدان قطعیت پائین، بیشتر کارآفرین هستند و از این رو ممکن است کارآفرینان بیشتری نیز از سایر کشورها داشته باشند.
[4] Holger, Graf & Tobias, Henning (2010), Public research in regional networks of innovators: a comparative study of four East-German regions [5] Freytag, Andreas & Thurik, Roy, (2010), Entrepreneurship and Culture, Springer Heidelberg Dordrecht London New York, p: 132 [6] Hoselitz, B.
[20] Freytag, Andreas & Thurik, Roy, (2010), Entrepreneurship and Culture, Springer Heidelberg Dordrecht London New York, p: 50-57 [21] Schumpeter, J.