خلاصة:
توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، گسترش دهنده فرصت های تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان است. شکل، ساختار، فضاها و ساخت و سازهای عمومی و... از عناصر شکل دهنده هویت تاریخی شهرها هستند و احداث این گونه بناها و بسیاری دیگر از ساخت و سازهای شهری، باعث ایجاد کشش بیشتر برای شهرها می شود. گردشگری فرهنگی حرکت انسان ها برای بازدید از جاذبه های فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی صورت می گیرد. اصفهان از جمله شهرهایی است که می توان آن را از میان شهرهای مهم دنیا، مستثنی و منحصر به فرد تلقی کرد این ویژگی ناشی از کالبد شهر است که در مجموع یک واحد منسجم و ارزشمند تلقی می شود و حامل نکته های تفکری و بینشی خاص است. اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهان بینی است بلکه با داشتن ده ها جاذبه تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و... از نظر تنوع مکانی از بی مانندترین شهرهای موجود محسوب می شود. این تحقیق از نوع کاربردی توسعه ای است، بر این اساس برای تحلیل گردشگری فرهنگی- تاریخی شهر اصفهان اقدام به شاخص سازی در پنج بعد اقتصادی، رقابتی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیلات و خدمات و جذابیت شد و سپس معیارها و زیر معیارهای تعیین شده در مدل AHP پیاده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دهنده رتبه نخست مجموعه نقش جهان و رتبه دوم مجموعه هشت بهشت در بین جاذبه-های تاریخی شهر اصفهان است، همچنین بر اساس مقایسه های زوجی بین معیارها، معیارهای اجتماعی - فرهنگی و جذابیت در اولویت بالاتر قرار گرفته اند؛ بنابراین در توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی اثرگذارتر هستند.
Tourism development as a cultural phenomenon develops the cultural exchange opportunities between tourists and host community. Form، structure، construction of public spaces، etc. are elements that shape the historical identity of cities and the construction of these buildings and many other urban constructions make urban areas more appealing. Cultural tourism is a move from people to visit cultural attractions with the aim to obtain new information and experience in order to satisfy the cultural needs. Isfahan can be considered as one of the world's major cities and a unique exception due to the body of the city، which can be regarded as a valuable solid unit carrying specific thinking and viewpoints. Isfahan is not only a crystallization of a worldview but because of its spatial variation، it is one of the most unique cities with dozens of historical، cultural، religious، and natural attractions. The current research is and applied and developmental one. For the cultural-historical tourism analysis of Isfahan، we provided indices in five dimensions of economic، competitive، social، and cultural، facilities and services and attraction. The defined standards and criteria were implemented and evaluated within the AHP models. Results showed that Naghsh-e Jahan Square has the first rank and Hasht-Behesht (the palace of eight paradises) has the second rank in the historical attractions of Isfahan. Also based on paired comparisons between criteria، social-cultural criteria and attractions have the highest priority; thus، they are influential in historical-cultural tourism development.
ملخص الجهاز:
"این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است،بر این اساس برای تحلیل گردشگری فرهنگی-تاریخی شهر اصفهان اقدام به شاخصسازی در پنج بعد اقتصادی،رقابتی،اجتماعی و فرهنگی،تسهیلات و خدمات و جذابیت شد و سپس معیارها و زیرمعیارهای تعیین شده در مدل AHP پیاده و ارزیابی شدند.
تفاوت کار حاضر با کارهای انجام شده؛توجه خاص به توسعه گردشگری فرهنگی به ویژه گردشگری تاریخی در شهر اصفهان است که از این نظر دارای توانهای قابل توجه است؛و برای این منظور مجموعه نقش جهان،هشت بهشت و سی و سه پل،تخت فولاد و پل خواجو بررسی و ارزیابی شدهاند.
اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهانبینی است بلکه با داشتن دهها مناره،برج کبوتر،آثار تاریخی مذهبی مانند:کلیسا،مسجد،بازار و عمارت و باغ از نظر تنوع مکانی از بیمانندترین شهرهای موجود محسوب میشود تحقیق حاضر از نوع کاربردی توسعهای است بر این اساس برای ارزیابی گردشگری فرهنگی-تاریخی در شهر اصفهان اقدام به شاخصسازی در پنج بعد اقتصادی،رقابتی،اجتماعی و فرهنگی،تسهیلات و خدمات و جذابیت شده و با توجه به شاخصهای تعیین شده،به طرح پرسشنامه اقدام و دادهها جمع آوری شد."