خلاصة:
این مطالعه، در راستای کمک به توسعه صادرات به بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی ادراک شده بر ارتباطات درون سازمانی و بهبود عملکرد صادراتی پرداخته است. همچنین تلاش شد تا با مطالعه ای جامع، ابعاد مختلف عدم اطمینان محیطی ادراک شده و روابط درون سازمانی شناسایی، و اثر هر یک از آن ها بر بهبود عملکرد صادراتی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای گرد آوری اطلاعات مربوط به این عوامل، پرسشنامه محقق بین صادرکنندگان شهر مشهد توزیع و سپس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مختلف از جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون طی دوره زمانی استفاده شد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده نشان می دهد که عدم اطمینان محیطی ادراک شده در بازارهای صادراتی باعث گسترش روابط در میان اعضای زنجیره تامین می شود. همچنین مشارکت و افزایش تعهد در میان اعضا می تواند باعث بهبود عملکرد صادرکنندگان در بازارهای صادراتی شود. در این پژوهش رابطه معنی داری میان مولفه های عدم اطمینان محیطی ادراک شده و عملکرد صادراتی مشاهده نگردید.
ملخص الجهاز:
در نتیجه ، مشارکت میان خریداران و عرضه کنندگان صادراتی ، دستیابی به بازار را افزایش می دهد و از آنجایی که ماهیت منحصر به __________________________________________________________ 1- Piercy, K aleka & Katsikeas 2- Peck, & Juttner 3 -Autio, Sapienza & Almeida 4 -Eisenhardt & Martin فرد کالاها و محصولات جدید مستلزم تطابق و هماهنگی میان عرضه فروشنده و نیاز مشتریان به ویژه در بازارهای فرار است ، بنابراین دسترسی به اطلاعات برای تولیدکنندگان چنین محصولاتی از اهمیت حیاتی برخوردار است و با توجه به اینکه خریداران بازارهای صادراتی درک بهتری از تغییرات در محیط های اجتماعی ، فرهنگی و تکنولوژیکی در بازار صادرات ، نسبت به عرضه کنندگان صادراتی دارند و در نتیجه مشارکت و هماهنگی آشکار میان خریداران و فروشندگان ، از ملزومات و احتیاجات حیاتی برای افزایش رقابتی بودن اعضای زنجیره عرضه و همین طور کانال عرضه است (ماتاندا و فریمن ،٢٠٠٩).
__________________________________________________________ 1- Aaby, & Slater 2- Task and Macro Environment 3- Katsikeas et al 4- Cavusgil & Zou 5- Cadogan, Diamantopoulos & Siguaw 6- Bourgeois 7- Kohli, & Jaworski 8- Aulakh, Katobe & Teegan بنابراین ، احتمال بیشتری وجود دارد که عرضه کنندگان صادراتی کشورهای در حال توسعه ، بازارهای صادراتی توسعه یافته را دارای آشفتگی بیشتر دیده و بخواهند منابع بیشتری را در تغییر عملیات و محصولاتشان سرمایه گذاری کنند تا انتظارات مشتریان را تحقق بخشد.
تحقیقات انجام __________________________________________________________ 1- Styles 2- Autio 3- Kim 4- Cadogan 5- Daviron & Gibbon 6- Gundlach 7- Kumar 8- Dolan 9- Claycomb 10- Takane گرفته از سوی هان ١ (١٩٩٢) و مورمان ٢ و همکاران (١٩٩٣) نیز این موضوع را مورد تأیید قرار داده اند.