خلاصة:
الگوی توسعه شهری با محوریت حمل ونقل عمومی انبوه (T.O.D) روشی کارا در کاهش عواقب منفی و هزینه های ناشی از آثار متقابل حمل ونقل- کاربری زمین است. این الگو براساس افزایش تراکم اشتغال و جمعیت در اراضی همجوار ایستگاه های خطوط حمل ونقل عمومی انبوه (مترو، قطار سبک شهری و...) استوار است. توابع مطلوبیت تقاضای سفر شامل مدل تولید و جذب سفر، مدل توزیع سفر، مدل انتخاب وسیله نقلیه و مدل تخصیص سفر در این میان با شاخص های انتخاب متغیرهای کاربردی تعریف می شود؛ عدم دخالت آثار تغییرات، قابلیت دسترسی بر ظرفیت تولید و جذب سفر نواحی ترافیکی، غیر پویایی توزیع سفرهای بین نواحی با روش موجود فراتر، عدم دخالت دو متغیر هزینه سفر و سطح درآمد مسافران در توابع مطلوب بودن، دخالت آثار تغییر قابلیت دسترسی بر تولید و جذب سفر با ساخت تابع جدید دسترسی جهت در نظرگیری سفر های القایی، ساخت مدل توزیع سفر جاذبه دو قیدی با به کارگیری مطلوبیت متوسط وسیله سفر، اصلاح مدل انتخاب وسیله با ورود دو متغیر هزینه سفر و سطح درآمد مسافران در توابع مطلوبیت است. جهت اصلاح، روش پیش بینی تغییر کارایی ایستگاه های خطوط حمل ونقل عمومی انبوه ارائه می شود.
ملخص الجهاز:
"در صورت اصلاح مدل های تولید و جذب سفر، می توان ساختار مدل اصلاح شده را چنین تعریف کرد: (Ai١,f)Ai٠*TiX٠= TiX١ و (Ai١,f)Ai٠*TAiX٠= TAiX١ که در آن ، TiX٠ و TAiX٠ تولید و جذب سفر ناحیه ترافیکی i بـا هـدف x بـدون در نظـر گرفتن اثر تغییر قابلیت دسترسی ، TiX١ و TAiX١ تولید و جذب سفر ناحیـه ترافیکـی i بـا هدف x با در نظر گرفتن اثر تغییر قابلیت دسترسی ، (Ai١,f)Ai٠ تابع مبین آثار تغییر قابلیت دسترسی بر میزان تولید و جذب ناحیه ترافیکی ، Ai٠ وAi١ قابلیت دسترسـی اولیـه (قبـل از تغییر: در سال برداشت اطلاعات ) و ثانویه (بعـد از تغییـر سیـستم عرضـه : در سـال افـق یـا برنامه ریزی ) ناحیه ترافیکی i خواهد بود: 1 0 0 1 Ai_Ai f1_0(Ai,Ai)=1+g ( 0 ) Ai البته این تابع نیاز به تحقیق جداگانه ای خواهد داشت .
با مشخص بودن متغیر دافعه سفر از ناحیه ترافیکی مبدأ i بـه مقـصد Iij( j) مـی تـوان تـابع 27 جذابیت سفر (Cij) را به این شکل تعریف کرد: (Cij=f)Iij که در این صورت ، رابطه اصلی مدل جاذبه مورد استفاده جهت انجام توزیع سفر براساس متغیرهای مدل موجود جهت شـهر تهران چنین خواهد بود: (f)Iij*TAj *Kj *Ti *Ki =Tij p p p p p p که p هدف سفر، Tijp حجم سفر توزیع شده بین ناحیـه ترافیکـی مبـدأ i و مقـصد j،Kip و Kjp شاخص عکس قابلیـت دسترسـی نـواحی i و j،Tip حجـم سـفر تولیدشـده در ناحیـه ترافیکی مبدأ i،Tjp حجم سفر جذب شده به ناحیه ترافیکی مقصد j و (f)Ipij تابع جذابیت سفر از ناحیه ترافیکی مبدأ i به مقصد j است ."