خلاصة:
نوشتار حاضر به بررسی پیدایش رده و گروههای مرتدی می پردازد که پس
از استقرار نخستین حکومت مرکزی اسلامی پدید آمد. در این مقطع ارتداد
اشکال مختلفی یافت. برخی,اذعای ی کردند؛کسانی مخالف پرداحت
زکات(مالیات)بودند وگرواهی دیگر از دین برگشتند.
ا زایجاد شرایط تثبی ت حکوّمتیتازه رخ می دهد؟
نگارنده بر آن است که ترایط سبه جزیره عربی و سنن و قواعد
اجتماعی این سرزمین»نفش مهمی در زمینه سازی پیدایش چنین بحرانی داشته
است. همچنین خحاط رنشان می سازد که اب وبک راین بحران سیاسی را با استفاده از
ق واعداجتماعی و سیاس ی این ناحیه ءفر ونشاند.
ملخص الجهاز:
"بر این اساس این پرسشها مطرح میگردد که چه رابطهای میان ساختارهای سیاسی شبه جزیره عربی پیش از اسلام و بروز جریان رده وجود دارد؟چه ارتباطی میان ادعای نبوت و ارتداد است؟دلیل همسویی مردم قبایل با متنبیان ولو بعضا به رغم باور به دروغین بودن آنان چه بود؟علت شکست سریع جریان ارتداد چه بود و چرا این جنبش در حد اقل زمان از میان رفت؟و در نهایت اینکه چرا ابو بکر به سرکوبی هرچه سریعتر جریان (1)-دکتر شوقی،خلیل،در رساله کوتاهی از این جریان با عنوان«ضد انقلاب»یاد میکند(1999 م،7) رده آن هم با خشنترین شیوهها پرداخت؟ وضعیت سیاسی شبه جزیره عربستان در آستانه ظهور اسلام فردگرایی افراطی،احساس آزادی و عدم تقید به قیودات اجتماعی ثمرهی زندگی به شیوهی بیاباننشینی در میان اعراب بود.
قریشی خواندن دولت جدید،و تلاش برای تعریف جنگها براساس جنگ یک قبیله با قبیلهی دیگر؛بدین منظور صورت (1)-برخی بر انند که بکا توجه به محدود بودن درآمد منابع کشاورزی یثرب و نیز عدم امکان تجارت برای دولت تازه تأسیس، پیامبر برای تأمین مالی دولت خود دستبرد به کاروانهای تجارتی اشراف مکه را در دستور کار خود قرار داد که با این اقدام به چند منظور دست مییافت:سلب امنیت از مخالفان میشد؛مخارج و احتیاجات پیروان پیامبر تأمین میگردید و با توجه به سرشت عربی که برپایهی خوی غارت قرار داشت شور و شوق تهاجم در پیروانش عملی میگشت و از سویی همین امر میتوانست انگیزه ای برای دیگران در پیوستن به اسلام باشد."