خلاصة:
کلام معروف پروردگار متعال در قرآن: «الرجال قوامون علی النسا (نساء / 21)؛ به نوبه خود فرهنگ مشخص و مطلوبی در نظام زندگی خانوادگی تصویر می کند که در گفتمان زندگی مشترک خانوادگی طرح جدیدی در افکنده و برای تامین معیشت و پشتوانه نیازمندی زندگی زن تضمین مستحکمی است. آنچه در این تحقیق مورد نظر بوده این است که «قوام» به معنای نان آور و سرپرست و کسی است که مخارج زندگی را عهده دار می باشد. دقت در این واژه، نشان می دهد که زن، برده شوهر خود نیست بلکه همسر، همراز، مونس، وزیر، دوستار و دلنواز شوهر است. همچنین در این تحقیق به این نکته پرداخته شده است که کلمه «ضرب» در «واضربوهن» از کلمات متشابه است و معانی گوناگونی دارد؛ لذا نمی توان آن را به معنای زدن حمل کرد. در این تحقیق به این مسئله توجه شده است که زن وشوهر نسبت به یکدیگر باید بسیار مهربان، صمیمی، با صداقت و همکار باشند و در حقیقت شالوده زندگی خانوادگی بایستی بر این مسائل استوار باشد. توجه به زندگی آینده (زندگی در بهشت) و نوع صمیمیت و انس و محبت حاکم میان زن و شوهر در آن جا، می تواند برای زندگی دنیوی خانوادگی ما الگو باشد. دقت در ...
The well-known saying of Allah in Koran “Men are responsible for the life costs (Nesa، 2)” describes an explicit and ideal culture in the family life system which has created a new plan for the mutual family conversation and provides a strong warranty for livelihood and supports wife’s life. What has been said in this research is that، the Ghavvam، meaning breadwinner is the supporter and the one who bears the costs of the life. Considering this word، shows that one’s wife is not a slave of her husband، but she is the consort and confidant، the companion، the secretary and the lover and soother to him. Furthermore، the researcher has kept this in mind that the word “Hit”، in Va'azrabohonna، literally meaning hit those women، is one of the confusing words and has different meanings، so it cannot be attributed to the meaning of hitting. In this research، it has been observed that husband and wife must be truly affable، intimate، honest and supportive to each other and the foundation of the family life is strengthened by these issues; assuming the afterlife....
ملخص الجهاز:
"وظیفه شوهر هنگام نشوز همسر در این زمینه برخی از فقها از جمله علامه حلی و صاحب جواهر مینویسند: شوهر در قدم اول ، زن را نصیحت کند و اگر مؤثر واقع نشد، در مرتبه دوم در بسـتر باید از اوهجرت کند، یعنی رختخواب خود را جدا سازد و در مرحله سوم او را (طبـق مجوزهای شرع ) تنبیه بدنی نماید؛ لیکن با شرایط خاصی ،ماننـد ایـن کـه خـون جـاری نشود و موضع ضرب سیاه و کبود نشـود ؛ولـی صـاحب جـواهر حـوایج شـوهر را بـه استمتاع جنسی منحصر کرده و از نظر او نشوز زن فقط در این مورد قابل توجـه اسـت (نجفی خمینی، ١٣٩٨، ج ٣١، ص ٢٠١).
دیدگاه شیخ بهائی شیخ بهائی در جامع عباسی آورده است : هرگاه نشانه های «نشوز» از زن ظاهر شد، بر زوج اسـت کـه اول او را پنـد و انـدرز دهد؛ سپس اگر برنگشت ، در بستر خواب از او کناره گیری کند؛ به این معنا که در بسـتر به او پشت کند و یا این که رختخوابش را از او جدا سازد؛ امـا در ایـن صـورت (ظـاهر شدن علائم نشوز) زدن او جایزنیست ؛ چون زوج تنها در صورتی میتواند همسرش را تنبیه نماید که نشوزش تحقق پیدا کرده ، و زوجه از حق شوهر امتناع کرده باشد."