خلاصة:
هدف این پژوهش ، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی از متن تفسیری، و به علاوه ،
اثربخشی طرح واره های متن بر روی دانشجویان رشته های روان شناسی و علو م تربیتی
است. نمونه مورد مطالعه، دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای دولت ی تهران
است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنیها پس از
نمونه گیری تصادفی، در یک طرح عاملی دو راهه (3×4) به صور ت تصاد فی جایگزین نمونه گیری تصادفی، جایگزین شدند. ابزارها عبارت بود از متون، پرسش نامه درک مطلب و پرسش نامه نگرش سنج. به
منظور تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس دو راهه و آزمون تعقیبی استفاده شد. بخشی
از یافته های آماری نشان دادند که طرح واره های متن (توضیح،توصیف و تحلیل) بر درک
مطلب موثرند.
ملخص الجهاز:
com ** دکتر علی دلاور چکیده هدف این پـژوهش ، مطالعـه و مقایـسه انـواع مختلفـی از مـتن تفـسیری ، و بـه عـلاوه ، اثربخشی طرح واره های متن بر روی دانشجویان رشته های روان شناسـی و علـوم تربیتـی است .
(Chun & Pluss, 1997) در حال حاضر، دیدگاههای رایج در زمینه درک خواندن ، بر این نکتـه تأکیـد دارد که ، هنگام برخورد خواننـده بـا یـک مـتن ، سـه عامـل بـر فراینـد خوانـدن مـؤثر اسـت کـه عبارت اند از: ١.
(Zhang, 2008) از نظر فتسکو و ومک کلور (٢٠٠٥ ,McClure &Fetsco ) نیز طرح واره عبارت است از: «یک ساختار حافظه ای ، شامل دانش بیانی ١ سـازمان یافتـه و درهـم تنیـده ٢ فـرد در یـک حیطه یا زمینه خاص ».
اما بسیاری از متون و دروس ، دارای طرح واره های تفـسیری انـد و ایـن باعث می شود که این متون برای درک بهتر، به «آموزش صریح »٤ درباره سـازمان مـتن نیـاز داشته باشند (٢٠٠٥ ,McClure &Fetsco ).
به علاوه ، همان طور که آمد ساختارهای سطح بالا در مـتن بـه دلیـل داشـتن و ایجـاد ربط دهنده های قوی بین مطالب ، سازمان منـسجم تـری دارد یـا سـازمان دهـی و طبقـه بنـدی مطالب را برای خواننده آسان تر می کند واز این رو بر درک مطلب مؤثرترنـد.
در راستای این هدف ، فرضیه ای مطرح و بررسی می شود: «طـرح واره متن بر درک مطلب خوانندگان مؤثر است ».
(2008), The Effects of Formal Schema on Reading comprehension- an experiment with Chinese EFI readers, Computational Linguistics and Chinese Language Processing, Vol. 13, No. 2, pp.