خلاصة:
مقاله حاضر، حجاب را به عنوان نوعی کنش در نظر گرفته و به بررسی آن در قالب 4 نوع سبک کنشی مطابق با نظریه وبر می پردازد. امروزه، به ویژه تحت تاثیر اینترنت و ماهواره، در نگرش سنتی نسبت به حجاب، تغییراتی رخ داده است. بر این اساس سوال اصلی این تحقیق این است که آیا در نتیجه این تغییرات، انگیزه اصلی زنان و دختران در رد و یا قبول حجاب مطابق با نظریه وبر، بر چه سبک کنش اجتماعی استوار است؟ جامعه آماری تحقیق حاضر را دختران و زنان ساکن در سه منطقه تهران (2، 10 و 18)تشکیل می دهد که 358 نفر به عنوان نمونه تحقیق با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد مهم ترین سبک کنش اجتماعی موثر در رعایت حجاب،کنش ارزشی دینی بوده و سبک موثر در رد آن، کنش ارزشی سکولار است. همچنین نتایج نشان می دهند که مصرف ماهواره واینترنت در سبک کنش ارزشی (دینی و سکولار) موثرند؛ بدین ترتیب که با افزایش ساعات مصرف با هدف تفریح وسرگرمی، کنش دینی نسبت به حجاب، کاهش و کنش ارزشی سکولار نسبت به آن افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
"این تحقیق درصدد است تا به چهار سؤال اساسی زیر پاسخ دهد:1-زنان و دختران تا چه اندازه الگوی حجاب جایز را رعایت میکنند؟2-سبکهای کنش اجتماعی زنان و دختران در رد یا قبول حجاب چیست؟3-این دو امر تا چه حد متأثر از مصرف رسانهای آنها بهویژه اینترنت و ماهواره است؟4-آیا سبکهای کنشی زنان و دختران نسبت به حجاب با میزان رعایت حجاب جایز رابطه دارد؟ 2-اهمیت و ضرورت تحقیق داشتن پوشش مناسب-بهخصوص در محافل عمومی-از دغدغههای جوامع دینی و بهخصوص جامعه اسلامی ایران است؛لذا بررسی آن در رابطه با انواع سبک کنش میتواند در شناخت چندجانبه این مسئله ما را یاری کند.
7. سبک کنش سنتی نسبت به حجاب:با توجه به تقسیمبندی کنش سنتی توسط چلبی به 4 قسم،کنش سنتی نسبت به حجاب نیز به این 4 مؤلفه تقسیم شد: -درونی کردن که شامل گویههای به داشتن حجاب عادت کردهام؛ حجاب جزئی از ذات ما شده است؛خانوادهام از بچگی من را از نظر حجاب آزاد گذاشتهاند،میباشد؛ -تقلید که شامل گویههای باز شدن پای ماهواره به خانهها موجب بدحجابی شده است؛چون میبینم اکثر زنان در جامعه بیحجاب هستند،من هم بیحجاب هستم؛حجاب یک امر تقلیدی است،میباشد؛ -وفاداری که با گویههای(من سعی میکنم رعایت حجاب را مانند خانوادهام ادامه دهم؛من وفاداری دائم و ثابتی نسبت به حجاب دارم؛خانمها لازم نیست برای وفاداری به گذشته حجاب را رعایت کنند)،عملیاتی شد؛ -مراجعه به گذشته و عرف تاریخی که شامل گویههای ما باید مانند گذشتگان خود حجاب را رعایت کنیم؛حجاب نوعی واپسگرایی است و ربطی به گذشته ندارد؛حجاب در جامعه ما یک سنت تاریخی و فرهنگی است،میباشد."