خلاصة:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی Xﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد ارزش ادراﻛﻲ ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی Yﺷﺎﻣﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﻗﺒﺎل ﺑﺎزار، در ﻗﺒﺎل ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﻋﻤﻠﻜﺮد دروﻧﻲ ﺑﻨﮕﺎه در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺟﻬﺖ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻫﻢ ﺗﻐﻴﻴﺮی ﺑﻴﻦ دو ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ اوﻻ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻫﻤﺰﻣﺎن اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﻮد؛ ﺛﺎﻧﻴﺎ اﻣﻜﺎن اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﺮای اراﺋﻪ روش ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ وﺿﻌﻴﺖ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﺳﻄﺢ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﺑﻴﻤﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺷﻴﻮة ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده روی 831 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺑﻴﻤﻪ، اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم ﮔﺮدآوری ﺷﺪ و ﭘﺲ از اﻧﺠﺎم اﻧﺪازهﮔﻴﺮیﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی 5.8 Statistica 8 ، Lisrelو 1.9 SASﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ) (CCAﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺧﻄﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﻴﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی و ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی وﺟﻮد دارد و زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد ارزش ادراﻛﻲ، ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﻣﻴﺰان ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﻧﺰد ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﺑﺎزار و ﻋﻤﻠﻜﺮد دروﻧﻲ ﺑﻨﮕﺎه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ- ﻳﺎﺑﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد ارزش ادراﻛﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﻧﺰد ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻧﻘﺶ را در اﻳﺠﺎد اوﻟﻴﻦ ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ داﺷﺘﻪاﻧﺪ.
ملخص الجهاز:
"com * ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﺴﺆول: ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش: 71/4/1931 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ: 3/11/0931 2 1391 ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺤﻮل، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم ﺷﻤﺎره 7 ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن Analysis of relationships between the effecting factors on the competitiveness components by applying the canonical correlation technique (Case of: Staff departments of insurance companies in Tehran) Mohammad Reza Abbasi Assistant Professor of Payamnoor University, Tehran Mohammad Mahmoudi Meymand Assistant Professor of Payamnoor University, Tehran Mohammad Taghi Amini Assistant Professor of Payamnoor University, Tehran Hossein Rahimi Kolour Business Management PH.
ﺟﺪول )6(: ﺿﺮاﻳﺐ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮای ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه ﻋﻮاﻣﻞ ﻋﻮاﻣﻞ درون ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد دروﻧﻲ ﺑﻨﮕﺎه ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﺑﺎزار ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ارزش ادراﻛﻲ 1V 1U 81/0 17/0 07/0 63/0 67/0 89/0 2V 2U 40/0 46/0 37/0 81/0 50/0 70/0 3V 3U 10/1 53/0 70/0 90/1 88/0 22/0 ________________________________________________________________ 1-Eigenvalue 51 ﺗﺤﻠﻴﻞ رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺿﺮاﻳﺐ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه )وزن ﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ( ﺑﺮای اوﻟﻴﻦ ﺟﻔﺖ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ )ﺗﺎﺑﻊ اول ﻳﺎ 1 Uو 1 (Vﻛﻪ در ﺟﺪول )6( آﻣﺪه اﺳﺖ، ﺑﺰرﮔﻲ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻫﺮ ﻛﺪام از ﺿﺮاﻳﺐ ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻫﻤﻴﺖ آن ﻣﺘﻐﻴﺮ در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻋﻮاﻣﻞ اﻳﺠﺎد ارزش ادراﻛﻲ ﺑﺎ ﻣﻴﺰان ﺿﺮﻳﺐ 89 درﺻﺪ دارای ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻی ﻧﻤﻮدﻫﺎی ارزﺷﻲ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻮده ﻛﻪ ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﻴﺰان 67 درﺻﺪ و ﺳﭙﺲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑﺎ ﺿﺮﻳﺐ 63 درﺻﺪ در ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻌﺪی ﺑﻮده اﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ اﻳﻦ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮی، ﻣﻴﺰان ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﺑﺎزار )07/0(، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻨﮕﺎه در ﻧﺰد ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن)17/0( و ﻋﻤﻠﻜﺮد دروﻧﻲ ﺑﻨﮕﺎه)81/0( اﻓﺰاﻳﺶ ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﺪ."