خلاصة:
هر اثر هنری و به تبع معماری به عنوان یک هنر، واجد وجوه معنایی متنوعی است که مخاطب برخی از این وجوه را در قالب یک ادراک واحد دریافت می کند. مخاطب هنگام مواجهه با اثر تنها وجوهی را درک می کند که جهان ادراکی وی اجازه دریافت آنها را می دهد. از سویی جهان ادراکی اشخاص خاص آنها و در میان افراد متفاوت است. این امر سبب می شود دریافت های مخاطبین (و از جمله منتقدین) در بسیاری وجوه معنایی اثری واحد، گاهی بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. این تفاوت می تواند اعتبار بحث نقادانه را کم رنگ کند. بنابراین کشف معنایی جامع که اولا فراتر از جهان ادراکی شخص منتقد باشد و حداکثر وجوه معنایی اثر را شامل شود و ثانیا صحت آن مورد توافق طرفین بحث باشد برای افزایش اعتبار نقدهای معماری ضروری است. در این راستا پرسش هایی در رابطه با این معنای جامع بدین صورت مطرح می شود : چگونه می توان به معنای عقلی جامع دست یافت که وسعت معنایی بیشتری از ادراکات شخصی داشته باشد ؟ معنای مذکور چگونه می تواند مورد توافق مجموعه مخاطبان اثر معماری واقع شود ؟ فرضیه ای که در این تحقیق مطرح می شود چنین است : معنای جامع یک اثر معماری را می توان در قالب مجموعه ای از صفات با بعد معنایی معین تر و محدودتر ارایه کرد به گونه ای که بر کلیت ادراک حسی اثر منطبق باشد. این تحقیق پس از آزمون فرضیه مذکور صحت آن را تایید می کند. به این معنا که برای امکان یک نقد معماری با اعتبار علمی بالاتر، می توان معنای یک اثر معماری را در قالب مجموعه صفات معین بیان کرد. که از نظرات جامعه مخاطب استخراج شده است، این مجموعه صفات بر ادراک حسی فراگیر از آن اثر منطبق است.
ملخص الجهاز:
در این راستا پرسشهایی در رابطه با این معنای جامع بدین صورت مطرح میشود : چگونه میتوان به معنای عقلی جامع دست یافت که وسعت معنایی بیشتری از ادراکات شخصی داشته باشد ؟ معنای مذکور چگونه میتواند مورد توافق مجموعه مخاطبان اثر معماری واقع شود ؟فرضیهای که در این تحقیق مطرح میشود چنین است : معنای جامع یک اثر معماری را میتوان در قالب مجموعهای از صفات با بعد معنایی معینتر و محدودتر ارایه کرد.
به این معنا که برای امکان یک نقد معماری با اعتبار علمی بالاتر، میتوان معنای یک اثر معماری را در قالب مجموعه صفات معین که از نظرات جامعه مخاطب استخراج شده است، بیان کرد.
سؤالاتی که این پژوهش به دنبال پاسخ به آنها است را به صورتهای زیر میتوان بیان کرد : چگونه میتوان به معنای عقلی جامع دست یافت که وسعت معنایی بیشتری از ادراکات شخصی داشته باشد ؟ معنای مذکور چگونه میتواند مورد توافق مجموعه مخاطبان اثر معماری واقع شود؟ فرضیه این مقاله عبارت است از اینکه : معنای جامع یک اثر معماری را میتوان در قالب مجموعهای از صفات با بعد معنایی معینتر و محدودتر ارایه کرد به گونهای که بر کلیت ادراک حسی اثر منطبق باشد.
"A research on increase scientific authority of architectural critique " A technique to find comprehensive Meaning of architectural works Abstract: Urban environment affects on life of the society who lives in it and consist of architectural work.