خلاصة:
در این نوشتار بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست، مباحث مقدماتی بحث می شود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهوم شناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان می شود که مراد از صحت در عنوان بحث «صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است» یا «من حیث الاجزاء فقط»؟ و اگر شامل شرایط می شود، همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟
مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛ اینکه ــ مثلاـ موضوع له لفظ صلات چیست؟ آیا شامل اجزا و شرایط می شود یا فقط اجزا را در برمی گیرد؟
در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح می شود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی، لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم. در مقدمه دهم بحثی کامل در مورد تصویر جامع طرح و سیزده مبنای متخذ در این باره، در دو وجه مورد بررسی قرار می گیرد؛ که وجه اول در تصویر قدر جامع از منظر صحیحی هاست و وجه دوم از نظرگاه اعمی ها. دراین میان پنج مبنا در جامع صحیحی و هشت مبنا در جامع اعمی وجود دارد که پس از واکاوی دقیق بیان می شود که از میان این سیزده مبنا، چهار مبنا را می توان ثبوتا پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، مبنای محقق اصفهانی (از میان صحیحی ها) و مبنای امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه کرده ایم) و مبنای مختار از میان اعمی ها.
مقدمه یازدهم و دوازدهم به بیان ثمرات بحث صحیح و اعم و همچنین به تبیین چهار قول متخذ در مساله اشاره دارد و پس از طرح این مقدمات دوازده گانه، وارد تقریر ادله صحیحی ها و سپس اعمی ها می شویم.
این نوشتار در دو مقاله تنظیم شده است که در این مقاله (مقاله نخست) از مقدمه اول تا پایان وجه اول از مقدمه دهم که اتمام پنج مبنای موجود در تصویر جامع صحیحی است، اشاره شده است.
This study discusses Sahih and A’amm (The Authentic and Universal) in 12 steps. The first four steps discuss preliminaries. Steps five and six clarify debates on sahih and a’amm and continue with understanding the concepts of soundness and corruption. The seventh step explains whether soundness in this discussion means “soundness in all aspects and conditions” or just “in all aspects”? If it refers to all conditions، then، are they general conditions or specific conditions?
The eighth step discusses denomination of words. For instance، what is the denomination of Salat? Does it include parts and conditions or just parts?
In the ninth step، we discuss the need for presentation of an image of Ghadr-e Jame’ or comprehensive magnitude، and that we have to present a comprehensive image no matter we are advocates of sahih or a’amm. In the 10th step، we will have a detailed discussion on comprehensive image and pertinent 13 fundamentals studied in two aspects. The first aspect deals with presentation of an image of comprehensive magnitude according to sahih advocates and the second aspect، according to a’amm advocates. In this connection، there are five fundamentals for sahih and eight fundamentals for a’amm advocates. From among these 13 fundamentals، four of them can be accepted upon solid proofs namely Akhound fundamentals، Mohaqeq Esfahani fundamentals (from among advocates of sahih)، Imam Khomeini fundamentals (with amendments made) and Mokhtar fundamentals (from among advocates of a’amm).
The 11th and 12th steps deal with the fruits of sahih and a’amm discussions and clarification of four quotations on this issue. Following these 12 steps we enter assertion of the reasons set forth by advocates of sahih and a’amm.
This paper has been developed in two parts. The first part covers the first step to the end of the first aspect from 10th step (finishes five basics in comprehensive image according to advocates of sahih).
ملخص الجهاز:
"واکاوی بحث صحیح و أعم با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)(1) سید حسن خمینی1 چکیده: در این نوشتار بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست،مباحث مقدماتی بحث میشود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهومشناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان میشود که مراد از صحت در عنوان بحث«صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است»یا«من حیث الاجزاء فقط»؟و اگر شامل شرایط میشود،همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟ مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛اینکه-مثلا-موضوع له لفظ صلات چیست؟آیا شامل اجزا و شرایط میشود یا فقط اجزا را دربرمیگیرد؟ در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح میشود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی،لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم.
لذا اشکال بر اصفهانی وارد میشود که«عرف از لفظ صلات،معنا و مفهومی را درک میکند در حالی که با این تقریر باید بگوییم اصلا معنای لفظ صلات معلوم نیست»؛اما نکته مهم آن است که چه تفاوتی بین کلام ایشان با آن چیزی است که ما از کلام آخوند استفاده کردیم؟ 1)به نظر میرسد اولین تفاوت به قسمتی برمیگردد که ایشان«آن چیزی که موضوع له صلات است»را«من الأمور المؤتلفة من عدة أمور»برمیشمارد به عبارت دیگر از دیدگاه آخوند جامع صحیحی(یعنی موضوع له صلات مثلا)امری بسیط بود در حالی که از منظر محقق اصفهانی،این جامع،مرکب از عده امور است."