خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق، نقد و بررسی دیدگاه فمنیستی سیمون دوبووار، اگزیستانسیالیست معروف فرانسوی، با استناد به آیات و روایات و با رویکرد به اندیشه های امام خمینی است. خانم بووار نویسنده کـتاب جنس دوم است که از زمان انتشارآن درسال 1949 تاکنون موضوع نقد و بررسی های فراوانی هم در حوزه فمنیسم اجتماعی و هم الهیات فمنیستی بوده است. فمنیسم پدیده ای یک دست نیست اما در یک تعریف نسبتا شامل می توان گفت که مخالفت با هر شکل تبعیض اجتماعی، شخصی و اقتصادی که زنان به دلیل جنسشان متحمل می شوند، فمنیسم یا مکتب اصالت زن است. طرفداران این دیدگاه تلاش کرده اند شخصیت زن را در قالب الگویی نشان دهند که متناسب باتمدن جدید دنیا دنیای غرب عرضه شده و نشانه ای از تفکر نو، انقلابی و اصلاحی تلقی شود؛ در حالی که دین اسلام نیز که کامل ترین دین آسمانی و پایان بخش تعالیم وحی است، مدعی بازتعریف ماهیت زن به عنوان یک انسان و اعاده هویت و حقوق از دست رفته زن در همیشه تاریخ و ارائه الگویی متعالی برای این تجلی زیبای پروردگار است. در این تحقیق که با روش مطالعه کتابخانه ای صورت گرفته است، به نقد و بررسی دیدگاه سیمون دووبوار در رابطه با نقش مادری و همسری زن پرداخته و در برابر، موضع اسلام را با استناد به آیات و روایات، و همچنین آرای امام خمینی ارائه می کنیم.
This research work intends to carry a critical approach toward feminist viewpoints of Simone de Beauvoir، the renowned French existentialist، by virtue of verses and traditions with an eye on Imam Khomeini’s thoughts. She is the author of “Le Deuxième Sexe” (The Second Sex). Since its publication in 1949، the book has been subject of heated discussions both in social feminism and feminist Divinity. Feminism is not an integrated phenomenon، but in a relatively inclusive definition we can say that feminism or the nobility of women is against any social، personal and economic discrimination against women because of their gender.
Advocates of feminism have tried to present an image of women growing according to the standards of the Western world and showing signs of modern، revolutionary and reformative thoughts. Whereas Islam، that is the most perfect Divine religion and ultimate source of the Divine revelations، claims it has redefined the nature of women as a human being، has restored their identity lost in the course of history، and has presented a perfect model for manifestation of this beautiful creature of God. This paper، developed by library studies، has worked on a critical approach toward Simone de Beauvoir’s feminist views on marriage and motherhood. On the other side، this paper has presented Islamic views by virtue of verses and traditions and Imam Khomeini’s opinions.
ملخص الجهاز:
"او همچنین میافزاید که: ماجرای غمانگیز ازدواج این نیست که سعادتی را که به زنان نوید میدهد برای آنان تأمین نمیکند-در مورد سعادت تضمین وجود ندارد-بلکه ماجرای غمانگیزتر این است که ازدواج،زن را مثله میکند،او را وقت تکرار و امور روزمره میکند(بووار 1379:336).
تنها زن متعادل،سالم،آگاه بر مسئولیتهای خود،قادر خواهد بود مادری مهربان باشد ولی از نظر خانم بووار جامعه هنوز شرایط و زمینه مناسبی برای پرورش چنین زنی را فراهم نکرده است؛ زیرا ازدواجها غالبا به اینگونه است که افراد با ضعفهایشان در آن به هم پیوند میخورند نه با قوتهایشان؛و هرکسی به جای اینکه از بخشیدن لذت ببرد از دیگری طلب کمک میکند و رؤیای اینکه حرارت و شور و عشقی که انسان نتوانسته در سایه ازدواج فراهم کند از طریق فرزند میتواند به آن دست یابد،ناامیدکنندهتر است.
نقد:این واقعیت غیرقابل انکار است که انسانها با ویژگیهای یکسان به دنیا نمیآیند و این تفاوتها چه در خصوصیات بدنی و چه در تواناییهای ذهنی و هوشی قابل شناسایی است، همچنین شرایط اجتماعی و محیط طبیعی زندگی انسان عکسالعمل و پاسخ انسان به محرکهای بیرونی نیز یکسان نیست؛به عنوان مثال بعضی افراد در برابر دعوت به حق و ترغیب به ایمان، آمادگی و پذیرش فراوانی از خود نشان میدهند و بعضی دیگر با شنیدن وحی الهی و آیات و معجزات نه تنها ایمان نمیآورند بلکه بر عناد و کفرشان افزوده میشود."