خلاصه ماشینی:
تلاش برای بیان تجربههای هنری، به دور از نظم نمادین نرهمحور، منجر به این شد که عدهای بر اساس نشانههای زنانه، آثاری را فمینیستی قلمداد کنند.
اما مهمترین تأکید نسل دوم (تفاوتهای جنسی) هنوز راهگشا به فهم تجربههای متمایزی از زندگی زنان بوده و هست.
بیشتر آثاری که از آنها در تاریخ هنر، به عنوان اثر فمینیستی، یاد میکنیم، به همین دلیل خوانش زنانه است.
اما در اصل این آثار به هیچ وجه آثار فمینیستی به حساب نمیآیند و براحتی میتوان انبوهی از ساختههای مردانه را نیز در این زمینه جا داد.
با این همه، جایی که زن در محور اثر هنری چونان پارهای از تجربههای جنسی/ زنانگی خود را بازنمود میسازد، دقیقا تجربة فمینیستی در قلمرو هنرهای تجسمی به بار نشسته است.
نمونههای درخشان آن را میتوان در گستره پرفورمنس به یاد آورد، که خود تلاشی است برای ساخت حوزههای جنسیتی در فرهنگ تجسمی.