خلاصه ماشینی:
"اگر مقدار نیروی موتور بیشتر از نیروی اصطکاک باشد،بخشی از این نیرو که مساوی نیروی اصطکاک است صرف چرخش مفید چرخها و حرکت خودرو به روی سطح جاده شده و مازاد آن صرف چرخش بیهوده و در جای چرخ میشود.
اگر بخواهیم اجرای کار این سیستم را به شکل ساده بیان کنیم باید گفت که سیستم ABS تشکیل یافته از یک قسمت کنترل الکترونیکی2 (ECU) یا سلونویید میباشد که بر روی شیرهای هیدرولیکی فشار عمل ترمزگیری و رها کردن ترمز را انجام میدهد و حساسههایی (sensor) که سرعت چرخها را اندازهگیری میکند.
در نقطه 2 با توجه به نمودار 3 در نقطه پیک منحنی ضریب اصطکاک بین چرخ و تایر وجود دارد که در این وضعیت بیشترین نیروی اصطکاک بین چرخ و زمین برای ترمزگیری وجود دارد و بعد از آن با نزول مقدار ضریب اصطکاک کم کم نیروی اصطکاک بیشتر شده و عمل قفل شدن چرخها صورت میگیرد."