خلاصه ماشینی:
"دکتر اعوانی:در رسالهای از این عربی آمده بود در زمان ائمه دورۀ ولایت شمسیه بوده و با افول این دوره، علوم ظاهری پیدا میشود،یعنی اشاره که در دورهای ولایت شمسیه بر قرار بوده و دورۀ نور بوده و به همین سبب علم نبوده و عرفان در اصل اسم نبوده، بلکه حقیقت بوده،به عبارت دیگر با حضور ولایت شمسیه اینها در در گذر یکی دو قرن اسمی نداشتهاند و هنگامی که اسمی پیدا شده،ولایت خود مانند خورشید افول کرد.
کیهان فرهنگی:در صورتی که بخواهیم یک جمع بندی از وضعیت عرفان داشته باشیم،چگونه میتوان آن را ارزیابی کرد و تأثیر و نقش محیط در آن چگونه بوده؟زیرا به هر حال محیط متفاوت و ماشینیزه شدۀ امروز سلطه ویژگیهای عرفان ناب روزگاران گذشته را بر نمیتابد و در واقع اگر امروز سخنی از عرفان در میان هست،منظور همان نوع تغییر یافته و غیر ناب است،این سیر اگر ادامه یابد سرنوشت عرفان چه خواهد بود و اکنون چه باید کرد؟ دکتر چیتیک:این سؤال را دربارۀ اسلام نیز میتوان مطرح کرد،چون اسلام بدون عرفان دیگر اسلام نیست و این هم از مسایل بسیار حاد روزگار است و برای پاسخ به آن باید خیلی چیزها روشن شود.
به گمان من لازم است اینها را دوباره تحلیل کنیم،یعنی تصورات را با دورۀ پیش از تأثیر مقایسه کنیم و دریابیم چه تحولی به (به تصویر صفحه مراجعه شود) *دکتر جیمز موریس:اگر استادی واقعا عارف باشد هر چه میآموزد میتواند عرفان باشد و بر عکس هنگامی که این آگاهی به خدا کم شود آثار او نیز قشری میشود."