خلاصه ماشینی:
"نگاهی که در گذشته نسبت به تاریخ و سرنوشت بوده است، چگونه ارزیابی میشود و این تلقی چه رابطهای با مشیت در ادیان الهی داشته است؟ مسئلهی سرنوشت که سنخیتی هم با مسئلهی مشیت در ادیان دارد، همیشه برای بشر تأملبرانگیز بوده و حتی میتوان گفت که تاریخ یک رابطهی بسیار نزدیکی با دین دارد.
اگر بخواهیم تاریخ را به نسبت فلسفه که در یونان باستان به وجود آمده است بسنجیم، خواهیم دید که قدمت تاریخ، به مراتب بیشتر از فلسفه است؛ چرا که شروع فلسفه قرن پنجم قبل از میلاد است؛ اما معلوم نیست اولین اسطورههای یونانی از کی مطرح شدهاند.
در اسطورههایی از این دست، روایاتی وجود دارد که گفته میشود که قید زمانی ندارند و مشخص نیست که وقایع آنان مربوط به چه دورههایی است؟ ولی در تاریخهایی که در یونان نوشته شده مثل جنگهای یونانیان با ایرانیان یا جنگهای دورهی پویکلس، زمان آن مشخص است.
اگر اینگونه نباشد، آن وقت دیگران از ما سوءاستفاده میکنند ولی باید فلسفهی تاریخ هگل را، فقط یک نظریه میان نظریههای دیگر دانست و نه بیشتر.
البته لازم نیست که ما هگلی باشیم تا به تاریخ اهمیت بدهیم، عقیدهی شخص من این است که اگر تاریخ درست درس داده شود، و اگر درست و به دور از گزینشهای سلیقهای گفته شود و تنها به مجموعهای از داستانها یا رخدادها اکتفا نشود، جهت حرکتی رخدادها بیان شود و جهت معنایی رخدادها جستوجو شود، بهترین وسیلهی آموزش است تا به جوانهای ما هم فکر صحیح بدهد، هم راه درست فکر کردن را به آنها آموزش بدهد و هم نگاه آنها را عمیقنگر کند."