خلاصه ماشینی:
"یعنی اولا من دستکم در این مقال،قصد دفاع از امکان علوم تجربی اسلامی را ندارم،چنانکه به هیچ وجه قصد دفاع از فلسفۀ علم پوپر را نیز ندارم،بلکه صرفا میخواهم نشان دهم که چنانچه کسی،همچون دکتر علی پایا،فلسفۀ علم پوپری را پذیرفته باشد و آن را مبنای تأملات خود در مورد علم دینی قرار دهد،نمیتواند به نحو سازگاری امکان علوم تجربی اسلامی را نفی کند.
حال اگر سؤال شود که چه اصراری هست که مسلمانان با تور خود،حوت حقیقت را صید کنند،پاسخ این است که اولا در چارچوب پوپری،دانشمندان مسلمان متعهد،به طور طبیعی چنین خواهند کرد،نه اینکه کسی آنها را الزام کند؛و ثانیا صید حقایق با تور مسلمانان دو فایدۀ مهم برای آنها دربر دارد:یکی اینکه مشکل علم و دین را بالمره حل میکند و دیگر اینکه هارمونی نظام فکری (*)دانشجوی دکتری فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی IPM تهران و معیشتی آنان را تأمین میکند.
نگارنده در ادامه،با تقریر کوتاه دیدگاههای پوپر نشان خواهد داد چگونه دیدگاههای وی مستلزم ممکن شمردن علوم تجربی اسلامی است؛و بنابر این،کسانی چون دکتر علی پایا یا باید دست از فلسفۀ علم پوپری بشویند و یا امکان علوم تجربی دینی را بپذیرند.
پس راز آنکه فلسفۀ پوپر راه را بر ممکن دانستن علوم تجربی اسلامی میگشاید و سر اینکه با التزام به این فلسفه نمیتوان از پذیرش این امکان شانه خالی کرد،این است که از این منظر«سرتاسر قلمرو تجربه تحت سیطرۀ تئوریهاست،از طرح اولیۀ هر آزمایش گرفته تا آخرین ظرایف کار آزمایشگاهی."