خلاصه ماشینی:
"چه نظامهای اجتماعی مدرن و چه نظامهای اجتماعی کهن از این قاعده مستثنی نیستند؛ سادهلوحی است که گمان شود نظام و ساختار اجتماعی دنیای جدید فقط مبتنی بر افکار فیلسوفان یا متفکران آن دیار است بلکه اولا مجموعه افکار و اعمال متفکران در کنار گرایشها و اعمال و افکار عمومی مردم آن دیار ساختار حیات جمعی آنها را رقم میزند و ثانیا همیشه این طور نیست که متفکران بر فرهنگ و دیانت و اقتصاد و سیاست مردم تأثیر بگذارند، بلکه فرهنگ و اقتصاد و سیاست و دیانت جمعی نیز به سهم خود، آرا و افکار متفکران را متأثر میکند.
ساختار حیات جمعی و اجتماعی غرب جدید فقط محصول افکار متفکران و فیلسوفان و عقلا نیست بلکه محصول اعمال فرهنگی، سیاسی، دینی و اقتصادی «تودهی مردم» نیز میباشد و معلوم نیست که اگر فعالیت تودهی مردم نبود، افکار متفکران و فیلسوفان در چه زمینی میرویید.
معمولا بهغلط تصور میشود فقط یا اساسا متفکران و فیلسوفان و عقلای غرب بودند که ساختار اجتماعی (سیاسی ـ اقتصادی ـ فرهنگی ـ دینی) دنیای مدرن را رقم زدند و حال آنکه فیلسوفان و متفکران غرب نیز چونان بذری در زمین فکر و فرهنگ و دیانت آن مردمان بارور شدند؛ و نمایندهی خواست و گرایش و افکار دورهی خود شدند.
در جامعهی ما نیز با اینکه مؤلفهی تعلق خاطر به دیانت بر دیگر مؤلفههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ساختار حیات جمعی ما سایه افکنده است، اما واقع مطلب آن است که نه صرفا متفکران ما -بهمعنای کسانی که حل مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دینی میکنندـ تفکر میکنند، و نه ساختار حیات جمعی ما صرفا مبتنی بر تفکر فیلسوفان و متفکران ما است."