خلاصه ماشینی:
"متن زیر برداشتی از این گفتوگو است حکمت فردوسی معروفترین لقب سرایندهی شاهنامه «حکیم» است که برای خودش نیز گاهی این واژه را به کار برده است؛ بهویژه وقتی راجع به آفرینش و هستی سخن میگوید: حکیما چو کس نیست گفتن چه سود از این پس بگو کآفرینش چه بود البته آنطور که بعضی مفسران و ادیبان نوشتهاند، حکیم در اینجا ضرورتا بهمعنای آنچه در فلسفهی اسلامی داریم که «الحکمه هی العلم بحقایق الاشیاء علی ما هی علیها بقدر طاقه البشریه» نیست.
فردوسی در دورهای که محمود غزنوی -که با روح شیعی همسویی و همسازی ندارد- بر قسمت وسیعی از ایران مسلط شده است، میکوشد تا از حکمت اسماعیلیه، آموزههای مزدیاسنا و شعائر شیعی، طرح فرهنگی را بریزد که از یکسو تاریخ و نژاد ایران را مورد توجه قرار میدهد، از یکسو زبان فارسی و از سوی دیگر مذهب؛ درست همپای این سه عنصر بزرگ عنصر خرد و خردمندی وجود دارد.
اسطوره در شاهنامه شاید این سؤال مطرح شود که چرا فردوسی برای بیان آنچه میخواسته بگوید این زبان و این نحوهی از شعر را برگزیده است؟ چرا همچون دیگر شاعران یعنی مولوی و حافظ سخن نگفته و اسطورهها را پیش کشیده است؟ ممکن است این همانطور که بزرگان و زبانشناسان گفتهاند، زبان یک جریان زنده است و تولد، تغذیه، تولید مثل، رشد و نمو، تعالی و گاهی افول و مرگ دارد.
تجسم روح فردوسی در رستمی است که شخصیت واقعی بیرونی ندارد، اما نیاز و فرهنگ جامعه این اقتضا را دارد که شخصیتی که از معنویت بیبهره نیست، بهدنبال حقیقت میگردد و فرهنگ، انسانیت، جغرافیا، نژاد و آیین پهلوانی در کنار عدالت و فره دینی برایش مهم است پرورده شود."