چکیده:
ﺗﺼﻮر ﻏﺎﻟﺐ ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻧﺖ ﺑﺤﺚ زﻣﺎن را ﻓﻘﻂ در ﺣﺴﻴﺎت اﺳﺘﻌﻼﺋﻲ و در ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﺳﺘﻌﻼﺋﻲ در ﺑﺤﺚ ﺷﺎﻛﻠﻪ ﻣﻄﺮح ﻛﺮده اﺳـﺖ، وﻟـﻲ اﻳـﻦ ﺗـﺼﻮر ﭼﻨـﺪان درﺳـﺖ ﻧﻴـﺴﺖ، ﺣﻘﻴﻘﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮاﺳﺮ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻧﻘﺎدی ﻛﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻧﻘـﺪ ﻋﻘـﻞ ﻣﺤـﺾ، ﺑﺤـﺚ زﻣﺎن اﺳﺖ. در واﻗﻊ ﻛﺎﻧﺖ در ﻧﻘﺪ ﻋﻘـﻞ ﻣﺤـﺾ ﻧـﻮﻋﻲ ﺧـﺎص از ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﻪ را ﺑﻨﻴـﺎن ﻣﻲﮔﺬارد ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮان آن را ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ زﻣﺎن ﻧﺎﻣﻴﺪ و ﺑﺪﻳﻦﮔﻮﻧﻪ او ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﻪ را از وﺟﻮد ﺑﻪ زﻣﺎن ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲدﻫﺪ. در واﻗﻊ ﻛﺎﻧﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﻮﺟـﻮدی زﻣـﺎﻧﻲ اﺳﺖ و ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس، ﻓﻘﻂ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در اﻣﻮر زﻣﺎﻧﻲ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮ زﻣﺎﻧﻲ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
د( ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻗﺒﻠﻲ: از ﻧﻈﺮ ﻛﺎﻧﺖ، وﻗﺘﻲ زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن ﻧﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﻋﻴﻨﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﺷﻮﻧﺪ، ﻧـﻪ از ﻗﺒﻴﻞ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻛﻠﻲ و اﻧﺘﺰاﻋﻲ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آﻳﻨﺪ و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ دو ﺗﺼﻮر ﺿﺮوری ذﻫﻦ ﺑﺎﺷـﻨﺪ و ﻧﺘـﻮان آن دو را از ذﻫﻦ ﺣﺬف ﻛﺮد، اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻲآﻳﺪ ﻛﻪ ﺻﻮرت ذﻫﻦ و ﺳﺎﺧﺘﺎر آن ﻣﻲﺑﺎﺷـﻨﺪ و ﺑـﻪ ﻋﺒـﺎرت دﻳﮕﺮ ﻳﻚ ﻧﻮع دﻳﺪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ذﻫﻦ آدﻣﻲ )ﻗﻮه ﺣﺲ( ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛـﻪ اﻣـﻮر ﻣﺤﺴﻮس را زﻣﺎﻧﻲ و ﻣﻜﺎﻧﻲ درک ﻣﻲﻛﻨﺪ.
(Kant از ﻧﻈﺮ ﻛﺎﻧﺖ، وﻗﺘﻲ ﻣﻨﺸﺄ ﺗﺼﻮر ﻛﻠﻴﺖ و ﺿﺮورت ﻧﻪ ﻗﻮه ﺣﺲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﻗﻮه ﻓﺎﻫﻤﻪ، و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ، اﮔـﺮ ﻧﺘﻮاﻧﻴﻢ واﻗﻌﻴﺖ اﻳﻦ دو را در ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻌﺮﻓﺖ و ﮔﺰاره ﻋﻠﻤﻲ اﻧﻜﺎر ﻛﻨﻴﻢ، راﻫﻲ ﺑﺮای ﻣـﺎ ﺑـﺎﻗﻲ ﻧﻤـﻲﻣﺎﻧـﺪ ﺟـﺰ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻣﻨﺸﺄ آن دو، ﺻﻮرت زﻣﺎﻧﻲ ذﻫﻦ )ﻛﻪ اﻣﺮی ﭘﻴﺸﻴﻨﻲ اﺳﺖ( اﺳﺖ و ﺗﻮﺿﻴﺢ اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﻗﺮار ذﻳﻞ اﺳﺖ: ﻣﻄﺎﺑﻖ دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺎﻧـﺖ، زﻣـﺎن ﻛـﻪ ﺻـﻮرت و ﺳـﺎﺧﺘﺎر ذﻫـﻦ اﻧـﺴﺎﻧﻲ )ﻗـﻮه ﺣـﺲ( اﺳـﺖ دارای ﺗﻌﻴﻨـﺎت ) ،(determinationsﺧﺼﻮﺻﻴﺎت و وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ و او اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ را در ﺑﺤﺚ ﺷـﺎﻛﻠﻪ ) (schemaدر ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺳﺘﻌﻼﺋﻲ ) (transcendental analysisﻧﻘﺪ ﻋﻘﻞ ﻣﺤﺾ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲﻛﻨـﺪ و ﭼﻬـﺎر وﻳﮋﮔـﻲ ﻛﻠـﻲ ﺑﺮای زﻣﺎن ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ از ﺟﻤﻠﻪ آنﻫﺎ وﻳﮋﮔﻲ داﻣﻨﻪ ﺷﻤﻮل زﻣﺎن اﺳﺖ )481 .