چکیده:
نیکلای بردیایف، فیلسوف مذهبی و سیاسی روسیه که در دوره حیات خود شاهد رخدادهای مهم سه انقلاب روسیه و دو جنگ جهانی بود. پس از انقلاب 1917 روسیه برای مدت کوتاهی استاد ممتاز فلسفه در دانشگاه دولتی مسکو بود، اما انتقاد وی از بلشویکها در نهایت موجب شد در 1922 از روسیه به خارج تبعید شود. او به گروهی از متفکران تعلق دارد که میکوشند به بسط یک جهانبینی مسیحی بپردازند. بردیایف به عنوان یک فیلسوف اجتماعی و اخلاقگرا نگارنده کتابها و مقالههای متعدد در حوزههای مختلف است،. همچنین وی فلسفه شخصگرایانهای را با دقت ترسیم کرده و آرای جدیدی را به عنوان اگزیستانسیالیست مسیحی بیان کرده است؛ روش فلسفی وی شهودی و موجزنویسانه است نه استدلالی و نظاممند. مقاله حاضر، نگرش فلسفی بردیایف را در سه حوزه معرفتشناسی، متافیزیک و فلسفه اخلاق بررسی و نقد میکند.
Nikolay Berdyayev، the Russian religious and political philosopher، observed three revoloutions in Russia and two world wars in his life. After 1917 revoloution in Russia، he was a distinguished professor of philosophy in the state university of Moskow for a short time. But، his criticisms about bolshevics' manner led him to be exiled from Russia in 1922. Berdyayev is one of thinkers who try to develop a Christian worldview. As a moralist social philosopher، he authored numerous essays and books in his life. Specially، he has developed a solipsistic philosophy in details and suggested new ideas as a Christian existentialism. His philosophical method is intutionistic and laconic rather than argumentative and systematic. In this paper، we discuss and criticize Berdyayev's Philosophical attitude in three fields of epitemoligy، metaphysics، and ethics.
خلاصه ماشینی:
")Berdyaev, 1948, ppاﻟﺒﺘ ـﻪ ﺑﺮدﻳ ـﺎﻳﻒ در ﻛﺘ ـﺎب روح ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ و واﻗﻌﻴﺖ، (ﺻﺺ27ـ99) ﺑﺨـﺶ ﻛـﺎﻣﻠﻲ را ﺑـﻪ ﺷـﻴﻮة رﻳﺎﺿـﺖﻛـﺸﺎﻧﺔ زﻧـﺪﮔﻲ ()ascetic way of life اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ، اﻣﺎ اﻳـﻦ ﺣﻴـﺎت ﻋﻤـﺪﺗﺎ ﻣﺘﻔـﺎوت از ﺗﺠﺮﺑـﻪﻫـﺎی ﻋﺮﻓـﺎﻧﻲ اﺳـﺖ؛ در ﻧﻈـﺮ ﺑﺮدﻳـﺎﻳﻒ، 31 ﻧﮕﺮش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻧﻴﻜﻼی ﺑﺮدﻳﺎﻳﻒ: ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻣﺘﺎﻓﻴﺰﻳﻚ و ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺧﻼق (… )Nikolay Berdyayev's Philosophical Attitude: Epitemoligy, Metaphysics رﻳﺎﺿﺖﻛﺸﻲ ﺗﻼﺷﻲ ﺑﺸﺮی ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺧﺪا اﺳﺖ درﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ ﻋﻄﻴﺔ ﺧﺪا ﺑﻪ ﺑـﺸﺮ اﺳـﺖ (962-932.
. )Berdyaev, 1948, p ﻣﺤﺴﻦ ﺟﻮادی / ﺣﻤﻴﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪه 41 ()Mohsen Javadi / Hamid Bakhshandeh ﺑﺮدﻳﺎﻳﻒ ﺑﺮای آﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﺗﺮدﻳﺪی را از ﻣﺎﻫﻴﺖ ﭘﻴﺶﻓﺮضﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺧﻮد - ﺑـﻲﺑﻨﻴـﺎد، ﺧـﺪای آﻓﺮﻳﻨﻨـﺪه و آزادی ﻧﺎﻣﺨﻠﻮق - ﺑﺰداﻳﺪ، اﻇﻬـﺎر ﻣـﻲدارد ﻛـﻪ »ﺗـﻀﺎد ﻣﻴـﺎن ﺧـﺪای آﻓﺮﻳﻨﻨـﺪه و آزادی، ﺛـﺎﻧﻮی اﺳـﺖ: در راز آﻏــﺎزﻳﻦ ( )primeval mysteryﻋــﺪم اﻟــﻮﻫﻲ اﺳــﺖ ﻛــﻪ اﻳــﻦ ﺗــﻀﺎد اﺳــﺘﻌﻼ ﻣــﻲﻳﺎﺑــﺪ« ( .
. )Berdyaev, 1937, p 32 ﻧﮕﺮش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻧﻴﻜﻼی ﺑﺮدﻳﺎﻳﻒ: ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻣﺘﺎﻓﻴﺰﻳﻚ و ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺧﻼق (… )Nikolay Berdyayev's Philosophical Attitude: Epitemoligy, Metaphysics ج) اﺧﻼق ﺧﻼﻗﻴﺖ: ﺑﺮدﻳﺎﻳﻒ ﺑﺮ آن اﺳـﺖ ﻛـﻪ اﺧـﻼق ﻧﺠـﺎت ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ ﻋﻤـﻞ ﺑـﻪ ﻣﺤﺒـﺖ ﻣـﺴﻴﺤﻲ اﺳﺖ و راه ﻣﻠﻤـﻮس ﺑـﺮای ﻋﻤﻠـﻲ ﻛـﺮدن ﻣﺤﺒـﺖ ﻣـﺴﻴﺤﻲ، راه ﺧﻼﻗﻴـﺖ اﺳـﺖ و اﻳـﻦ رﺳـﺎﻟﺖ ﻣﻘـﺪس اﻧﺴﺎن اﺳﺖ: اﻧﺴﺎن ﻛﻪ ﺧﺪا او را ﺑﻪ ﺻﻮرت و ﺷﺒﻴﻪ ﺧﻮد آﻓﺮﻳـﺪ، ﻧﻴـﺰ آﻓﺮﻳﻨـﺸﮕﺮ اﺳـﺖ و ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺧﻼﻗﺎﻧـﻪ دﻋـﻮت ﺷـﺪه اﺳـﺖ."