چکیده:
در ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﻼﻣﻲ، از زﻣﺎن ﻓﺎراﺑﻲ ﺗﺎ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﻗﻮه ﺧﻴﺎل و ﻋـﺎﻟﻢ ﺻـﻮر ﺧﻴـﺎﻟﻲ ﻳﻜﻲ از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﺑﻮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ از ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان اﻳﻦ ﺗﻮﺟﻪ را از ﻣﻤﻴﺰات ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﻼﻣﻲ داﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ. ﻓﺎراﺑﻲ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻧﺒﻮت ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻃﺮح ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻴـﺎل ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻛﺮد و اﺑﻦ ﺳﻴﻨﺎ و ﺳﻬﺮودی و ﻣﻼﺻﺪرا و اﺧﻼف اﻳﺸﺎن، ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻴﺎل، ﺑﻪ ﺣـﻞ ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﻣﻴﺎن دﻳﻦ و ﻓﻠﺴﻔﻪ و ﻣﺸﺎﻫﺪه و ﺑﺮﻫـﺎن و ﻧﻘـﻞ و ﻋﻘﻞ ﻧﺎﺋﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺴﺎﻟﻪ اﺳﺎﺳﻲ دراﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺣﺎﻻت ﻧﻔـﺲ در ﻣﻘـﺎم ﺧﻴـﺎل اﺳـﺖ ودرﻣﻴﺎن اﻳﻦ ﺣﺎﻻت ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ اﺛﺒﺎت ﺗﺠﺮد ﺧﻴﺎل اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻧﻈـﺮ ﻣﻌﺮﻓـﺔ اﻟـﻨﻔﺲ اﻫﻤﻴﺖ ﻓﻮقاﻟﻌﺎدهای داﺷﺘﻪ، ﺗﺤﻮﻟﻲ ﻣﻬﻢ در ﻣﻌﺮﻓﺔ اﻟﻨﻔﺲ ﻓﻠﺴﻔﻲ اﺳﺖ. ﺑـﺎ اﺛﺒـﺎت ﻧـﻮﻋﻲ ﺗﺠﺮّد ﺑﺮای ﻧﻔﺲ در ﻣﻘﺎم ﺧﻴﺎل ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ اﻧﺴﺎن، ﺑﺮﺧﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﻓﻼﺳﻔﻪ ﻣﺸﺎﻳﻲ و اﺷﺮاﻗﻲ، ﻣﻮﺟﻮدی دوﺳﺎﺣﺘﻲ )ﺑﺪن و ﻋﻘﻞ( ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ دارای ﺳﻪ ﺳﺎﺣﺖ و ﺳـﻪ ﻧـﺸﺌﻪ وﺟﻮدی اﺳﺖ: ﻧﺸﺌﻪ ﻣﺎدی و ﺑﺪﻧﻲ، ﻧﺸﺌﻪ ﺻﻮری و ﺑﺮزﺧﻲ، و ﻧﺸﺌﻪ ﻋﻘﻼﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻼﺻـﺪرا در اﻳﻦ ﻣﻮرد دﻻﻳﻞ ﻓﺮاواﻧﻲ اﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﻮده وﺑﻪ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺧﻮد، ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ ﻛـﺴﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﮔﻮﻧﻪای از ﺗﺠﺮّد و اﺳﺘﻘﻼل از ﺑﺪن را ﺑﺮای ﻗﻮه ﻣﺘﺨﻴﻠﻪ اﺛﺒـﺎت ﻛـﺮده اﺳـﺖ ﻛﻪ دراﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﻪ ﻧﻘﺪوﺑﺮرﺳﻲ آنﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
ﺑـﺎ اﺛﺒـﺎت ﻧـﻮﻋﻲ ﺗﺠﺮد ﺑﺮای ﻧﻔﺲ در ﻣﻘﺎم ﺧﻴﺎل ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ اﻧﺴﺎن، ﺑﺮﺧﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﻓﻼﺳﻔﻪ ﻣﺸﺎﻳﻲ و اﺷﺮاﻗﻲ، ﻣﻮﺟﻮدی دوﺳﺎﺣﺘﻲ )ﺑﺪن و ﻋﻘﻞ( ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ دارای ﺳﻪ ﺳﺎﺣﺖ و ﺳـﻪ ﻧـﺸﺌﻪ وﺟﻮدی اﺳﺖ: ﻧﺸﺌﻪ ﻣﺎدی و ﺑﺪﻧﻲ، ﻧﺸﺌﻪ ﺻﻮری و ﺑﺮزﺧﻲ، و ﻧﺸﺌﻪ ﻋﻘﻼﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻼﺻـﺪرا در اﻳﻦ ﻣﻮرد دﻻﻳﻞ ﻓﺮاواﻧﻲ اﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﻮده وﺑﻪ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺧﻮد، ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ ﻛـﺴﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﮔﻮﻧﻪای از ﺗﺠﺮد و اﺳﺘﻘﻼل از ﺑﺪن را ﺑﺮای ﻗﻮه ﻣﺘﺨﻴﻠﻪ اﺛﺒـﺎت ﻛـﺮده اﺳـﺖ ﻛﻪ دراﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﻪ ﻧﻘﺪوﺑﺮرﺳﻲ آنﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد.
ﺑﺮای ﻣﺜﺎل در اﺳـﻔﺎر ﻣـﻲ ﮔﻮﻳـﺪ: »ﺻـﻮر ﻣﻘـﺪاری و اﺷـﻜﺎل و ﻫﻴﺄﺗﻬﺎی ﺟﺮﻣﻲ ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ از ﻓﺎﻋﻞ ﺑﺎ ﻣـﺸﺎرﻛﺖ ﻣـﺎده ﻗﺎﺑﻠـﻪ ﺑـﻪ ﺣـﺴﺐ اﺳـﺘﻌﺪاد اﻧﻔﻌـﺎﻻت ﺗﺤﻘـﻖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ، از ﺟﻬﺎت ﻓـﺎﻋﻠﻲ و ﺣﻴﺜﻴـﺖﻫـﺎی ادراﻛـﻲ ﻧﻴـﺰ ﺑـﺪون اﺣﺘﻴـﺎج ﺑـﻪﻣـﺎده ﺗﺤﻘـﻖ ﻣـﻲﻳﺎﺑﻨـﺪ، ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻓﻼک و ﻛﻮاﻛﺐ ﻛﻪ از ﻣﺒـﺎدی ﻋﻘﻠـﻲ و ﺑـﺎ ﺻـﺮف ﺗـﺼﻮر آنﻫـﺎ ﺑـﺪون ﺳـﺎﺑﻘﻪ ﻣـﺎدی ﺗﺤﻘـﻖ ﻳﺎﻓﺘـﻪاﻧـﺪ، زﻳﺮا ﻗﺒﻞ از اﺟﺴﺎم اوﻟﻴﻪ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺮ آنﻫﺎ ﺟـﺴﻤﻲ ﻧﻴـﺴﺖ و ﺑـﺎز از ﻫﻤـﻴﻦ ﻗﺒﻴـﻞ اﺳـﺖ ﺻـﻮر ﺧﻴـﺎﻟﻲ ﺻـﺎدر از ﻧﻔﺲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻗﻮه ﻣـﺼﻮره ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺻـﻮر ﺧﻴـﺎﻟﻲ اﺟـﺮام ﺑـﺰرگ ﻛـﻪ از اﻓـﻼک ﺧـﺎرﺟﻲ ﻧﻴـﺰ ﺑـﺰرگﺗـﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﻳﻦ ﺻﻮر ﺧﻴﺎﻟﻲ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ و ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﺎل در ﻗﻮه ﺧﻴﺎل ﻧﻤﻲﺑﺎﺷـﻨﺪ« .
«)اﺳـﻔﺎر ج 8 ص 722( ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ ﻧﻔﺲ در ﻣﻘﺎم ﺧﻴﺎل ﺟـﺴﻤﺎﻧﻲ ﻧﻴـﺴﺖ، اﻟﺒﺘـﻪ ﻧﻔـﺲ در ﻣﻘـﺎم ﺧﻴـﺎل دارای ﻣﻘـﺪار ﻫـﺴﺖ وﻟﻲ ﻧﻪ ﻣﻘﺪار ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ و ﻣﺎدی ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻘﺪار ﺧﻴﺎﻟﻲ دارد ﻛﻪ ﻣﺠﺮد ﺑﻪ ﺗﺠﺮد ﻣﺜﺎﻟﻲ و ﺑﺮزﺧﻲ اﺳﺖ.