چکیده:
ﻫﺪف از اﺟﺮای اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﺗﺪاﺧﻞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺷﻴﻮة ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻧـﻮع ﺗﻜﻠﻴـﻒ ﺑـﺮ اﻛﺘﺴـﺎب و ﻳﺎدداری ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ، ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ آزﻣﻮن ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ )ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ( اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 42 داﻧﺸﺠﻮی راﺳﺖ دﺳﺖ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﻳﺰد ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﻘﻴﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻤﻲ ) ،(SRQاز ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎﻻی ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻤﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻪ 2 ﮔﺮوه ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺳﺎده و ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺗﺠﺮﺑﻲ 21 ﻧﻔـﺮ )در ﻫﺮ ﮔﺮوه( ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ 7/1 22 ﺳﺎل ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﻮد. ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﻳﻦ ﺤﻘﻴﻖ، ﻧـﻮﻋﻲ ﺗﻜﻠﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪﺻﻮرت ﻧﺮماﻓﺰاری ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه و ﻫﺪف از اﺟﺮای آن ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﻣﺴﻴﺮ ﺑـﺎ ﺳـﺮﻋﺖ ﻣﻤﻜـﻦ و ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﻄﺎﺳﺖ. ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب ﺗﻜﻠﻴﻒ زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ، ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ و ﺗﻌﺪاد ﺗﻐﻴﻴـﺮ اﻟﮕـﻮ ﻣﻨﻈـﻮر ﺷـﺪ. آزﻣـﻮدﻧﻲ ﻫـﺎ در ﻣﺮﺣﻠـﺔ اﻛﺘﺴﺎب 8 ﺑﻠﻮک 61 ﻛﻮﺷﺸﻲ را ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ، ﺳﭙﺲ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﻓﻮری و ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﺗﺄﺧﻴﺮی )ﭘﺲ از 27 ﺳـﺎﻋﺖ( ﻳـﻚ ﺑﻠﻮک 61 ﻛﻮﺷﺸﻲ را ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ. دادهﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﻫﺎی ﺗﻜﺮاری و tﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑـﺮای ﻣﺮﺣﻠـﺔ اﻛﺘﺴﺎب و آزﻣﻮنﻫﺎی ﻳﺎدداری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮ ﺗﻨﻈﻴﻢ در دو ﻧـﻮع ﺗﻜﻠﻴـﻒ در ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری ﻓﻮری و ﺗﺄﺧﻴﺮی زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ وﺟﻮد ﻧﺪارد. درﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ در ﻣﺮﺣﻠـﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ )50/0 < ،(Pدر ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﻓﻮری و ﺗﺄﺧﻴﺮی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ. ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧـﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ در دو ﻧـﻮع ﺗﻜﻠﻴﻒ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب در ﻣﻮرد ﺗﻌﺪاد ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ؛ ﺑﻪﻋﺒﺎرﺗﻲ ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺗﻜﻠﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣـﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺗﻌﺪاد ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮی ﻛﻤﺘﺮی را ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﺑﻮدﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ آزﻣﻮن tﻣﺴـﺘﻘﻞ ﺑـﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴـﺔ ﺗﻌـﺪاد ﺗﻐﻴﻴـﺮ اﻟﮕﻮ در ﺑﻠﻮک اول و ﺑﻠﻮک ﻫﺸﺘﻢ از ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺳﺎده ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﻧﺸﺎن داد، وﻟﻲ ﺑﺮای ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣـﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﭘﻴﭽﻴـﺪه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ. اﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ اﻓﺮاد ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ درﻛﻲ ﻛـﻪ از ﻧـﻮع ﺗﻜﻠﻴـﻒ دارﻧـﺪ، ﺳـﻄﻮﺣﻲ از ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪای را اﻳﺠﺎد ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اداﻣﺔ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪای را ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲدﻫﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺷﻜﻞ2_ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ در ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ در ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻛﺘﺴﺎب ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ اﻛﺘﺴﺎب : ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﻫﺎی ﺗﻜﺮاری ﻧﺸﺎن داد ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ از دو ﻧﻮع ﺗﻜـﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﺑﻠﻮکﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ وﺟـﻮد دارد )740/0= Pو 53/4= .
ﺷﻜﻞ4 _ ﺗﻌﺪاد ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮی ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﭼﺎرک در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮ در ﻣﺮاﺣﻞ اﻛﺘﺴﺎب از ﻫـﺮ دو ﻧـﻮع ﺗﻜﻠﻴـﻒ در ﮔـﺮوهﻫـﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨـﻲ ﺧـﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﻫﺎی ﺗﻜﺮاری ﻧﺸﺎن داد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری را ﺑﻴﻦ ﺑﻠﻮکﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨـﻲ در ﺗﻜـﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺳﺎده و ﭘﻴﭽﻴﺪه )54/0 = Pو 693/40 = (Fوﺟﻮد دارد.
ﻧﺘﺎﻳﺞ در زﻣﻴﻨﺔ ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ روش ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮ اﻛﺘﺴﺎب ﺧﻄـﺎی ﺣﺮﻛـﺖ در دو ﻧﻮع ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ردﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺳﺎده و ﭘﻴﭽﻴـﺪه ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲداری وﺟـﻮد دارد و ﮔـﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻨـﻲ ﺗﻜﻠﻴـﻒ ردﻳـﺎﺑﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﻃﻲ ﺟﻠﺴﺎت ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪه ﺑﻮد، وﻟﻲ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﻓـﻮری و ﻳﺎدداری ﺗﺄﺧﻴﺮی ﺗﻔﺎوﺗﻲ را ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ در اﻳﻦ دو ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ در زﻣﻴﻨـﺔ ﺧﻄﺎی ﺣﺮﻛﺖ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﻛﭻ و ﻟﻲ )7002( ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ دارد، زﻳﺮا ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻـﻞ از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻧﺸﺎن داد ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻧﻮع ﺗﻜﻠﻴﻒ در ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ وﺟـﻮد دارد و ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻢ از ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺑﺎ درﺟﻪ دﺷﻮاری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺳﺎده ﺧﻄﺎی ﺑﻴﺸﺘﺮی را در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﻧﺪ، وﻟﻲ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.