چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تمرکز، رسمی بودن و پیچیدگی در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس نظریه استیفن رابینز بود. در واقع سه متغیر مذکور در مجموع متغیر ساختار سازمانی را تشکیل می دهند. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی و نمونه آماری شامل74 نفر که از میان صاحب نظران، مدیران، فرماندهان و استادان سازمانی دانشگاه افسری امام علی(ع) در قلمرو زمانی نیمه دوم سال 1391 که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. در تبیین کاربرد یافته های پژوهش حاضر برای دانشگاه افسری امام علی (ع) چنین می توان استدلال نمود که آگاهی از ابعاد ساختاری دانشگاه (متغیرهای رسمی بودن، پیچیدگی و تمرکز)، بی شک برای تصمیم گیرندگان در سطوح عالی و میانی ضروری بوده و می تواند نقش بسزایی در انتخاب راهکارهای مناسب در جهت پیشبرد کارآمد اهداف سازمانی داشته باشد. نتایج آزمون T و آمار توصیفی نشان داد که به ترتیب متغیرهای تمرکز با میانگین 595/31، رسمی بودن با میانگین 689/22 و پیچیدگی با میانگین 878/14 دارای بیشترین میانگین امتیازی بودند. لذا چنین می توان استنباط نمود که میزان تمرکز و رسمی بودن در دانشگاه افسری امام علی (ع) زیاد می باشد و این در حالی است که میزان پیچیدگی پایین است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای پیچیدگی و رسمی بودن و تمرکز از لحاظ آماری رابطه معناداری وجود ندارد. در نهایت می توان چنین استنباط نمود که نتایج پژوهش حاضر تا حدودی نتایج تحقیقات رابینز و همکارانش را تایید می نماید. از این رو استنباط می شود که تمرکز و رسمی بودن بالا را فقط می توان در سازمان هایی پیاده سازی نمود که پیچیدگی نسبتا پایینی دارند.
This study aimed to investigate the extent of complexity، concentration and formality in Imam Ali University based on Stephan Robins theory. As a descriptive-field research، the study randomly engaged 74 participants out of the authorities، managers، commanders and academicians from Imam Ali University. The data were analyzed based on Pearson-Product correlation and t-test. The findings revealed the following order of mean scores: Concentration، 31.59، formality، 22.68 and complexity 14.87. The correlational analysis also showed lack of statistically significant relationship between complexity and formality. The findings support Robins، et al findings. So، concentration and formality can be implemented only in those organizations with relatively low complexity.
خلاصه ماشینی:
در تبيين کاربرد يافته هاي پژوهش حاضر براي دانشگاه افسري امام علي (ع ) چنين ميتـوان اسـتدلال نمـود کـه آگـاهي از ابعـاد ساختاري دانشگاه (متغيرهاي رسمي بودن ، پيچيدگي و تمرکـز)، بـيشـک بـراي تصـميم گيرنـدگان در سطوح عالي و مياني ضروري بوده و ميتواند نقش بسزايي در انتخاب راهکارهـاي مناسـب در جهـت پيشبرد کارآمد اهداف سازماني داشته باشد.
در اين پژوهش با استفاده از پرسش نامه «شاخص هاي سنجش ساختار سازماني» که توسط دکتر الواني (اقتباس از استيفن رابينز) در قالب سه شاخص پيچيدگي، رسمي بودن و تمرکز تدوين و تنظيم شده است ، به بررسي و ارزيابي وضعيت ساختار سازماني دانشگاه موصوف پرداخته شده است .
فرضيه هاي صفر و جايگزين آن عبارتند از: (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه ٤ : بين پيچيدگي و رسمي بودن در دانشگاه افسري امام علي (ع ) رابطۀ معناداري وجود دارد.
د. اهداف تحقيق : با توجه به پرسش هاي پژوهش ، اهداف پژوهش حاضر در قالب موارد زير بيان ميشود: الف : هدف اصلي: بررسي ميزان پيچيدگي، رسمي بودن و تمرکز در دانشگاه امام علي (ع ).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره ١: آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش اطلاعات مندرج در جدول بالا نشان ميدهد که متغير تمرکز (٣١/٥٩٥)، رسمي بودن (٢٢/٦٨٩) و پيچيدگي (١٤/٨٧٨) به ترتيب داراي بيشترين ميانگين امتيازي بودند.
در تبيين کاربرد يافته هاي پژوهش حاضر براي دانشگاه افسري امام علي (ع ) چنين ميتوان استدلال نمود که آگاهي از ابعاد ساختاري دانشگاه (متغيرهاي رسمي بودن ، پيچيدگي و تمرکز)، بيشک براي تصميم گيرندگان در سطوح عالي و مياني ضروري است و ميتواند نقش بسزايي در انتخاب راهکارهاي مناسب در جهت پيشبرد کارآمد اهداف سازماني داشته باشد.