چکیده:
دائره المعار ف اسلام را اصلی ترین منبع اسلام شناسی در مغرب زمین می شناسند؛ اما مقالات این مجموعه و تصویر ارائه شده از اسلام در آن، نیازمند نقد و بررسی است. بسیاری از این تصاویر، حاصل کج فهمی مظاهر مادی و معنوی اسلام و برخی نیز متعمدانه و از روی سو گیری است. در مقاله [امام] علی بن ابی طالب[(ع)] از رابرت گلیو در چاپ سوم این دایره المعارف، به رغم بهره گیری از منابع شیعی و بررسی های همدلانه، برخی از نکات مهم مسکوت گذاشته شده و گاهی نیز در برداشت ها و تحلیل ها به خطا رفته است.
خلاصه ماشینی:
d)Muhammad Mahdi"Bahr al-Ulum" («اجـــازة (روايـــت و نقـــل پژوهش نامة علوي، سال چهارم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩٢ حديث )يوسف بحراني (١١٨٦/١٧٧٢) به (سيد)محمـدمهـدي بحرالعلـوم (١٢١٢/١٧٩٧)»)، ٤:٢٤ Shiite exegesis and the interpretation of Qur'an («تفاسـير شـيعه و تفسـير آيـة ٢٤سورة نساء»)، Marrying Fatimid women: legal theory and substantive law in shii jurisprudence («ازدواج زنان فاطمي : نظريـة فقهـي و حقـوقي مـاهوي در فقـه شـيعه »)، Between Hadith and Figh: early Imami collections of Akhbar («ميان حديث و فقـه : نخستين مجموعه هاي روايـي شـيعة امـامي ») ـــ Recent Research into the History of Early Shi'ism (پژوهش هاي اخير پيرامون تاريخ تشـيع نخسـتين )، ...
پژوهش نامة علوي، سال چهارم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩٢ از اين تشکيک چنين برمي آيد که گليو در برخي مواضع استفسار لازم را نکرده و همين مطلب او را در دام تنها نوعي از منابع (ابـن تيميـه حرانـي ، ١٤٠٩ق : ج ٤، ص ٨٠) انداختـه است ؛ درحالي که اجابت دعـوت پيـامبر(ص ) ازسـوي علـي (ع ) در ايـن موضـع و سـخن پيامبر(ص ) دربارة آن حضرت (ع ) در بسياري از منابع تـاريخي هنگـام سـخن از نخسـتين دعوت آشکار پيامبر(ص ) و ذيل تفسير آيه هاي ٢١٤ و ٢١٥سورة شعراء در بسياري از کتب تفسيري و کلامي آمده است (طبري ، بي تا: ج ٢، ص ٣٢؛ ابن حنبل ، بـي تـا: ج ١، ص ١١١ و ١٥٩؛ ابن حجر عسقلاني ، ١٣٧٩: ج ٨، ص ٦٤٣؛ زمخشري ، ١٤٠٧ق : ج ١، ص ٣٤٧).