چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی و ابعاد فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی در سال تحصیلی ٩٠-٨٩ در شهر گرمسار انجام شد. جامعه آماری شامل معلمین پایه اول ، دوم و سوم مقطع ابتدایی به تعداد ٧٩ نفر بود، که با توجه به محدود بودن،کل جامعه با روش سرشماری به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید.این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و داده های حاصل از آن بوسیله آمار توصیفی (فراوانی ،درصد، میانگین ، جدول و نمودار) وآماراستنباطی (همبستگی پیرسون ) محاسبه و تجزیه و تحلیل گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل ٥٦ سوال متشکل از دو قسمت ارزشیابی توصیفی و فرسودگی شغلی ماسلاچ بود.ضریب پایایی اجرای ارزشیابی توصیفی ازطریق سنجش مشاهده ای٠/٧٧، پوشه کار ٠/٨٥، آزمون های مداد- کاغذی ٠/٩٠، بازخورد٠/٨٣ و کل پرسشنامه ٠/٩١ بدست آمد. همچنین ضریب پایایی خستگی عاطفی ٠/٨٩، مسخ شخصیت ٠/٧٨، عدم موفقیت فردی (کاهش عملکرد فردی ) ٠/٩٠ و کل فرسودگی شغلی ٠/٨٣ بدست آمد. نتایج نشان داد بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی (سنجش مشاهده ای، پوشه کار، آزمون های مداد- کاغذی و بازخورد) با دو بعد از ابعاد فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی و عدم موفقیت وکاهش عملکرد فردی ) رابطه معنادار وجود داشته و با دیگر بعد فرسودگی شغلی (مسخ شخصیت ) هیچ گونه رابطه ای وجود ندارد. همچنین در بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی ، پوشه کار پیش بینی کننده معناداری برای فرسودگی شغلی میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی (سنجش مشاهده ای، پوشه کار، آزمون های مداد- کاغذی و بازخورد) با دو بعد از ابعاد فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی و عدم موفقیت وکاهش عملکرد فردی ) رابطه معنادار وجود داشته و با دیگر بعد فرسودگی شغلی (مسخ شخصیت ) هیچ گونه رابطه ای وجود ندارد.
در آموزش و پرورش هنگامی که از ارزشیابی سخن به میان میآید، منظور ارزشیابی منظمی است که با استفاده از روش های خاص و به شیوه ای علمی، و به منظور آگاهی از پیشرفت تحصیلی ، بهبود یا تغییر فرایند آموزش ، و اطلاع از تغییرات ایجاد شده در ساخت شناختی و فرایندهای ذهنی یادگیرندگان، صورت میگیرد(قره داغی (الف )،١٣٨٩ :٣٥)مطالعات بین المللی در زمینه ارزشیابی تحصیلی نشان میدهد که کشورهای بسیاری ، در نظام آموزشی و ارزشیابی خود دست به اصلاحات زده اند، برخی ازکشورهای آسیایی مانند بنگلادش ، سریلانکا، هند و فیلیپین برای پاسخگویی به نیازهای عصر حاضر برنامه قابلیت محور را آغازکرده اند.
ارزشیابی توصیفی ١، شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی – تربیتی است که اطلاعات لازم و معتبر و مستند، برای شناخت دقیق و همه جانبه ی فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری ، با استفاده از روش ها و ابزارهای مناسب سنجش ، همانند آزمون های عملکردی ، پوشه کار، مشاهدات در حول فرایند یاددهی – یادگیری را فراهم مینماید؛ و سپس براساس اطلاعات مستند جمع آوری شده ی منظم و هدفمند، بازخوردهای کیفی مورد نظر را برای کمک به یادگیری بهتر دانش آموزان در فضای روانی – عاطفی مطلوب تر، ارائه مینماید(قره داغی (الف )،٢٠:١٣٨٩).
تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی ( سنجش مشاهده ای، پوشه کار، آزمون های مداد- کاغذی و بازخورد) با دو بعد از ابعاد فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی و عدم موفقیت وکاهش عملکرد فردی ) رابطه منفی معنادار دارد.