چکیده:
جست وجو و کنکاش در منابع غیر تاریخ نگارانه ای چون داستان ها (شفاهی و مکتوب)، به مثابه جزئی مهم از ادبیات فولکلور، می تواند رهیافتی باشد برای روشن گری فضای غبارآلود تاریخ اجتماعی. این تحقیق، بر اساس قصه حسین کرد شبستری، درنظر دارد ضمن واکاوی ابعاد گوناگون تاریخ اجتماعی ایران در عصر صفوی خصوصا دوران شاه عباس اول، با توجه به زمان پدیداری و نقالی این قصه، به روشن شدن گوشه ای، هر چند جزئی، از تاریخ مردم در این روزگار یاری رساند.
Exploring non-historical and non-chronological sources، especially fictional sources (oral and written)، which are in fact the collective mentality of common people and are a significant part of folk literature، can be a helpful approach to illuminate the dark and ambiguous atmosphere of social history، this article will explore different aspects of Iran’s social history in Safavid era. Considering the time of emergence and public distribution of this story، the present article can be helpful in the illumination of the history of Safavid era especially first Shah Abbas.
خلاصه ماشینی:
" در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﭘﻬﻨﺔ ادﺑﻴﺎت ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر و ﺑﻨﺎﺑﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷـﺪة ﭘﻴﺸـﻴﻦ درﺑﺎرة داﺳﺘﺎن ﺣﺴﻴﻦ ﻛﺮد ﺷﺒﺴﺘﺮی (از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻘﺎﻟﺔ ﭘﺮوﻳﺰ ﺑﺮاﺗﻲ)، ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳـﺖ از ﺗﻜـﺮار ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮدداری ﺷﻮد و ﻓﻀﺎی ﭘﺪﻳﺪاری ﻗﺼﻪ، ﻣﺸﺎﻏﻞ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﻀﻮر ﻋﻴـﺎران و ﭘﻬﻠﻮاﻧﺎن، ﻫﻮﻳﺖ اﻳﺮاﻧﻲ، ﻗﺴﻢﻫﺎ، و ارﺗﺒﺎط ﺷﺎه و ﻣﺮدم ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮد.
ﻣﺘﻦ ﻗﺼﻪ ﺟﺮﻳﺎن ﺣﻮادﺛﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺪاﻟﺮﺳﻮل ﺧﻴﺮاﻧﺪﻳﺶ و آﻣﻨﻪ اﺑﺮاﻫﻴﻤﻲ 34 ﺳﺮ ﭘﻬﻠﻮاﻧﺎن و ﻋﻴﺎران ﺷﻴﻌﻲ اﻳﺮان ﻋﺼﺮ ﺻﻔﻮی، در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ازﺑﻜﺎن و ﻋﺜﻤﺎﻧﻴﺎن ﺳـﻨﻲ، رﻓﺘـﻪ اﺳﺖ.
در دورة ﺷﺎه ﻋﺒـﺎس، ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ روﻳﻜـﺮد ﻋﻤـﻞﮔﺮاﻳﺎﻧـﻪ، ﻣـﺆﺛﺮ، و ﺗﺤـﻮلآﻓـﺮﻳﻦ وی در ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎ و ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫـﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ او ﺑﻮد، داﺳﺘﺎنﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و در اذﻫﺎن ﺗﻮدة ﻣـﺮدم، اﻓـﺰون ﺑـﺮ اﻧﮕـﺎرهﻫـﺎی ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺪاﻟﺮﺳﻮل ﺧﻴﺮاﻧﺪﻳﺶ و آﻣﻨﻪ اﺑﺮاﻫﻴﻤﻲ 54 ﺗﻘﺪسآﻣﻴﺰ و ﻏﺎﻟﻴﺎﻧﺔ راﻳﺞ، اﻧﮕﺎرهﻫﺎی دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ ﭘﺪﻳﺪ آﻣﺪ.
ﻗﺴﻢ ﺑﻪ »ﺳـﺮ ﻣﺮﺷـﺪ ﻛﺎﻣـﻞ« ]ﺷـﺎه ﻋﺒـﺎس اول[، ﻛـﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس راﺑﻄﺔ ﻣﺮاد و ﻣﺮﻳﺪی ﭘﺪﻳﺪ آﻣﺪه اﺳﺖ و ﮔﺎهوﺑﻲﮔﺎه ﺑﺮ زﺑﺎن ﭘﻬﻠﻮاﻧﺎن داﺳﺘﺎن ﺟـﺎری ﻣﻲﺷﻮد، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺎزﮔﻮﻳﻲ روح ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ دوران ﺻﻔﻮﻳﻪ، از ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ رﻧﮓ ﺻـﻮﻓﻴﺎﻧﺔ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺪاﻟﺮﺳﻮل ﺧﻴﺮاﻧﺪﻳﺶ و آﻣﻨﻪ اﺑﺮاﻫﻴﻤﻲ 15 ﻗﺼﻪ را ﺑﺎزﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺎﻧﺪ (ﻫﻤﺎن: 333)."