چکیده:
سینما باید با نگاه معرفتشناختی براساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی به ارائة الگوی مناسب از شخصیت مرد یا زن بپردازد. این مقاله ضمن بررسی نظریات موجود دربارة ارتباط مردان و زنان و نظریة حاکمیت مردان، برابری مردان و زنان، نظریة «تفاوت»، به طرح نظریة «مکملیت»، و ارتباط این نظریات با سینما میپردازد. سپس با بررسی شخصیت مرد در اسلام، ویژگیهای مطلوب مردان را از آیات و روایات جمعآوری کرده است. در ادامه، به بررسی شخصیت مرد در فیلم سینمایی «تسویه حساب»، با روش «تحلیل روایت» و «تحلیل رمزگان» جان فیسک پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی ویژگیهای شخصیت مرد در اسلام و تطبیق آن با فیلم سینمایی مزبور است. به نظر میرسد، ویژگیهایی که در این فیلم برای شخصیت مرد بیان شده، نهتنها با فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد، بلکه بعکس آن است و الگوهای غیرخودی در آن نقش دارد.
Cinema is to provide an appropriate model for man and woman's personality by using an epistemological view، based on the origin and principles taken from Islamic culture. Reviewing existing views about the relationships between men and women، the theory of men's authority، the theory of equality between men and women، and the theory of "difference between them"، the present paper proposes the theory of "Complementarity" and sheds light on the relationship between these theories and cinema. Then it reviews the view of Islam about man's personality and extracts men's ideal characters from traditions and Quranic verses. It further reviews man's personality presented in the movie ""Tasviyeh Hesab" (Pay Back) by using John Fiske's methods of "analysis of narration" and "analysis of semiotics". The aim is to review man's personality characters from the view of Islam and their conformity with aforementioned movie. The findings indicate that man's personality characters which are presented in this movie are not only incompatible with Islamic culture but also contradict with it and the movie presents outsider models.
خلاصه ماشینی:
"جدول (3): ویژگیهای شخصیت مرد در آیات و روایات قوامیت برطرف کردن نیازهای معنوی تأمین نیازهای عاطفی تأمین نیازهای اقتصادی تأمین نیازهای جنسی آزار ندادن همسر ریاست خانه دعوت همسر به عبادات مستحبی مهر و محبت بیشتر به همسر دلبری بانو پرداخت نفقه زن الزام ارتباط جنسی هر چهار ماه یک بار کتک نزدن برتری قدرت جسمی تقوا خوش رفتاری خیرخواهی نسبت به دیگران کسب روزی حلال درنگ کردن در تأمین نیاز جنسی سیلی نزدن زن تحت اختیار مرد است داشتن عفت و حیاء هدیه دادن شاد کردن همسر دادن خرجی از دسترنج خود پناهگاه زن بودن کمک در کار خانه وسعت در زندگی دیندار بودن خوشزبانی پاکدل بودن وسعت در زندگی ناراحت نکردن امر به معروف و نهی از منکر دعا کردن برای خانواده خوشخویی همدم زن بودن تصرف نکردن در اموال زن اخم نکردن نگهبانی و نگهداری از زن پرهیزگاری خوشاخلاقی رفتار نیک با همسر تأمین رفاه درهم نکشیدن چهره تدبیر امور زندگی تهمت نزدن آراسته بودن مدارا کردن ولخرجی نکردن خوار نکردن ستم نکردن به خانواده توجه به سلیقه همسر گرامیداشتن همسر خسیس نبودن طلاق ندادن آموزش ادب به خانواده سازگاری نرمخو بودن دست و دل باز بودن سختگیری بیجا نکردن اصلاح امور زندگی صبر و شکیبایی اظهار علاقه به همسر میانهروی غیرت بیجا نداشتن آموزش علم به خانواده به دست آوردن قلب زن کنار خانواده بودن (همنشینی) پرداخت مهریة زن داد نزدن شفقت با خانواده درهم نکشیدن چهره گذشت از اشتباهات صمیمیت با همسر روابط نیکو بد دل نبودن تحلیل فیلم تسویه حساب معرفی فیلم نویسنده و کارگردان: تهمینه میلانی تهیهکننده: محمد نیکبین سال تولید: 1386 بازیگران اصلی: لادن مستوفی، مهناز افشار، بهاره افشاری، السا فیروزآذر، رضا عطاران، حامد بهداد."