چکیده:
مطالعه منافع ملی و راههای تأمین آن در عصر فراصنعت و فرااطلاعات نیازمند نگاه
ویژهای به آن است. در دوران جدید و روند فزاینده جهانی شدن، مفهوم منافع ملی صرفا
در برگیرنده مرزهای ملی نظم وستفالی نمیباشد، بلکه دولتها ناگزیرند بیش از گذشته
به محیط عملیاتی و متغیرهای مربوط به بستر جهانی شدن توجه نمایند. در شرایط جدید،
چگونگی تأمین منافع ملی ایران تا حد زیادی نیازمند شناخت فرآیندهای جهانی شدن و
تعامل هدفمند با بازیگران روابط بین المللی است. در این راستا، سیاست گفتوگوی تمدنها
و تنش زدایی میتواند باعث تقویت قدرت ملی و منطقهای ایران شده و زمینه را برای
استفاده از امکانات و فرصتهای بین المللی فراهم سازد.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا، سیاست گفتوگوی تمدنها و تنش زدایی میتواند باعث تقویت قدرت ملی و منطقهای ایران شده و زمینه را برای استفاده از امکانات و فرصتهای بین المللی فراهم سازد.
اگر در نظام بین المللی مبتنی بر نظم دولتها جهت تأمین منافع ملی خود، صرفا به امنیت مرزهای ملی و سیاستهای خودخواهانه میپرداختند، در وضعیت حاضر به دلیل افزایش وابستگی متقابل وتشدید فرآیند حرکت به سمت یکپارچگی جهان، هر گونه بیثباتی در یک کشور میتواند امنیت سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، از این رو تأمین امنیت یک کشور تا حدی در ارتباط با امنیت دولتهای دیگر امکانپذیر میگردد و دیدگاه ناسیونالیستی به امنیت، کارآیی خود را از دست میدهد.
از سوی دیگر، رقابتی شدن اقتصاد در سطح جهانی برای کشورهای جهان سومی و در حال رشد میتواند عواقب محدود کننده و زیان باری را به همراه آورد، زیرا دولتهای بزرگ به صورت فعالانه در زمینه شرایط گمرکی، توافقهای تجاری، گرفتن امتیازات مالیاتی، تأمین زمینههای سرمایهگذاری در مذاکرات خود با سایر کشورها از شرکتهای فراملی حمایت میکند.
از سوی دیگر، سیاست گفتوگوی تمدنها، اعتماد سازی و تنش زدایی نهتنها میتواند نقش و اهمیت ایران را در نظام بین المللی افزایش دهد، بلکه در تأمین منافع ملی دارای پیامدهای مؤثری است 1.
(54) در مجموع میتوان گفت سیاست گفتوگوی تمدنها و تنش زدایی میتواند حداقل به طرق زیر منافع ملی ایران را در بستر جهانی شدن حفظ کرده و کشور را از امکانات و فرصتهای بین المللی برخوردار سازد: 1."