چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علی متغیرهای هوش کلی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی، با میانجی گری اضطراب امتحان و سازگاری، در دانش آموزان سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان بروجرد بود. نمونه این تحقیق متشکل از 395 دانش آموز (197 پسر و 198 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش، آزمودنی ها پرسشنامه های اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، مقیاس هوش هیجانی پترایدز و فرنهام، مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی را تکمیل کردند. عملکرد تحصیلی دانش آموزان از روی معدل پایان سال تحصیلی آن ها به دست آمد. تحلیل ها بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری بود. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی برازنده داده ها است و مسیرهای مستقیم از هوش کلی به عملکرد تحصیلی و سازگاری مثبت و معنادار است. مسیر مستقیم از سازگاری به عملکرد تحصیلی نیز مثبت و معنادار بود. مسیر مستقیم هوش هیجانی به عملکرد تحصیلی منفی و معنادار و مسیر مستقیم هوش هیجانی به سازگاری مثبت و معنادار بود. مسیرهای مستقیم هوش هیجانی و هوش کلی به اضطراب امتحان منفی و معنادار بودند. ضریب مسیر مستقیم اضطراب امتحان به عملکرد تحصیلی منفی و معنادار به دست آمد. نقش میانجی گر سازگاری نیز تایید شد. نتایج نشان داد که مجموع متغیرهای هوش کلی، هوش هیجانی، اضطراب امتحان و سازگاری توانستند 59% واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند. همچنین، مشخص شد که نقش هوش کلی در مقایسه با هوش هیجانی در پیش بینی عملکرد تحصیلی برجسته تر است.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق، اثر هوش هیجانی و هوش کلی بر عملكرد تحصیلی با میانجی گری اضطراب امتحان و سازگاری مورد بررسی قرار گرفته است.
فرضیههای پژوهش با توجه به مدل طراحی شده، فرضیههای این پژوهش به شرح زیر ارائه میشوند: به تصویر صفحه مراجعه شود شکل1: مدل پیشنهادی روابط علّی هوش کلی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری اضطراب امتحان و سازگاری در دانشآموزان 1.
فرضیههای مربوط به روابط مستقیم بین متغیرهای تحقیق نتایج مندرج در جدول 5 حاکی از این است که ضریب مسیر استاندارد بین متغیرهای هوش کلی و عملکرد تحصیلی در مدل پيشنهادي و مدل اصلاح شده، به ترتیب، 40/0β = و 46/0β = است که در سطح 05/0 p (معنادار میباشند.
نتایج جدول 5 نشان میدهد، ضریب مسیر بین دو متغیر هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی در دو مدل پيشنهادي و اصلاح شده، به ترتیب، 78/0- β = و 30/0-β = است که در سطح 05/0 p ( معنادار میباشند.
نتایج نشان میدهد، ضریب مسیر بین متغیرهای هوش هیجانی و اضطراب امتحان در دو مدل، پيشنهادي و اصلاح شده، به ترتیب، 68/0- β= و 67/0-β= است که در سطح 05/0 p ( معنادار میباشند.
بالاخره، نتایج جدول 5 نشان میدهد ضریب مسیر استاندارد بین متغیرهای سازگاری و عملکرد تحصیلی در مدل پيشنهادي و مدل اصلاح شده، به ترتیب، 86/0β= و 32/0β= است که در سطح 05/0 p (معنادار میباشد.
فرض بر این است که هوش کلی و هوش هیجانی نه تنها رابطه مستقیم با عملکرد تحصیلی دارند بلکه از طریق میانجیهایی چون اضطراب امتحان و سازگاری میتوانند نتایج تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
Emotional intelligence and social and academic adaptation to school.