چکیده:
ﭘﯿﺸﺮوی ﺳﺮﯾﻊ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻣﺎﻫﻮاره اﮐﺜﺮ ﻗﺸـﺮﻫﺎ ﺧﺼﻮﺻـﺎ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن را ﺑـﺎ ﺳـﯿﻞﻋﻈﯿﻤﯽ از ﺳﻮژه ﻫﺎ ، داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع از ﺳﺮاﺳـﺮﺟﻬﺎن ﻣﻮاﺟـﻪ ﻣـﯽ ﺳـﺎزﻧﺪﮐﻪ ﺑـﺪون ﺗﺮدﯾـﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ آﻧﺎن را ﺳﺒﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ ﯾﻌﻨﯽ » ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑـﺎ ﺗﺄﮐﯿـﺪ ﺑـﺮ ﻣـﺎﻫﻮاره و اﯾﻨﺘﺮﻧـﺖ ﺑـﺮ ﻫﻮﯾـﺖﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎی اﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل وﺑﺨﺘﯿﺎری«، ،ﻣﺤﻘﻖ درﭘﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی زﻣﯿﻨﻪ ای ﮐﻪﺷﺎﻣﻞ ﺟﻨﺲ ،ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ ، وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی – اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، اﻧﮕﯿﺰه اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪ و ﻣﯿﺰان ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑـﻪ ﻣـﻮازﯾﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ اﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.دراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮﻣﺴﺘﻘﻞ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻣﺎﻫﻮاره و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻣﺘﻐﯿـﺮ واﺑﺴـﺘﻪ ﻫﻮﯾـﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽاﺳﺖ.روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ازﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸـﮕﺎﻫﻬﺎی اﺳـﺘﺎنﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎری اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ 093 ﻧﻔﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ.روشﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم ازﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﻪ دارای ﺳﺆاﻻﺗﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮد ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ.اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺪرج در ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ازﻃﺮﯾﻖ آﻣﺎرﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ و اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﯽ و ﺑـﺎاﺳﺘﻔﺎده ازﻧﺮم اﻓﺰار Spssﻣـﻮرد ﺗﺠﺰﯾـﻪ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﻗﺮارﮔﺮﻓـﺖ و در ﭘﺎﯾـﺎن از ﭘـﻨﺞ ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﻣﻄﺮوﺣـﻪ ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﻫـﺎی)1،3،4،5(ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ )ﺟﻨﺴﯿﺖ، وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی- اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻧﮕﯿـﺰه اﺳـﺘﻔﺎده، ازرﺳـﺎﻧﻪ وﻣﯿﺰان ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑﻪ ﻣﻮازﯾﻦ اﺳﻼﻣﯽ(ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﻧﺪ،دارای راﺑﻄﻪ ی ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻮده اﻧﺪ و ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ.اﻣـﺎ ﻓﺮﺿﯿﻪ )2( ﺑﺎﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ )ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ( ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻋﺪم وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻧﺸﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﺑـﻪ راﺳـﺘﯽ ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﻣـﯽ ﺗـﻮان ﻫﻮﯾـﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻣﻠﯽ ﻧﺴﻞ ﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ درﻣﻌﺮض ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن وﺗﺤـﻮﻻت ﮔﺴـﺘﺮده ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﺗﻌﺮﯾـﻒ ﮐﺮد و ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ در روﻧﺪ اﯾﻦ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ اﺳﺖ؟ آﯾﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽ ﺷـﻮﯾﻢ ﯾﺎ از ﻫﻢ دور ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ؟ آﯾﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎی دﯾﮕﺮ اﺣﺘﺮام ﻣﯿﮕﺬارﯾﻢ ﯾﺎ از آﻧﻬﺎ ﻫﺮاﺳﺎﻧﯿﻢ؟ آﯾـﺎ ﻫﻮﯾـﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ آن را ﻧـﺎب ﻧﮕـﻪ داﺷـﺖ ﯾـﺎ ﺑﺎﯾـﺪ آن را ﺑـﺎ ﺗﻄﺒﯿـﻖ دادن وﺗﻠﻔﯿـﻖ ﮐـﺮدن ﮔﺴﺘﺮش داد و ﻏﻨﺎ ﺑﺨﺸﯿﺪ؟ درﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﻈﺮﯾﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی ازﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان ،ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿـﺪ ﺑـﺮ ﻣـﺎﻫﻮاره و اﯾﻨﺘﺮﻧـﺖ ﺑـﺮ ﻫﻮﯾـﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد و ﺳﺆال اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن اﺳﺖ ﮐـﻪ اﯾـﻦ رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺳـﺒﺐ ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﺎص ﺧﻮد ﺗﺎ ﭼﻪ اﻧﺪازه ﺑﺮﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ؟ اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻧﮑﺎرﻧﺎﭘﺬﯾﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺮﺟﺎﻣﻌﻪ ،ﺑﺎﻻﺧﺺ ﺟﻨﺒﻪ ارﺗﺒﺎﻃﯽ آن ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺑﻌﺎد زﻧـﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮﺗﺴﺮی ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ازدﯾﺪﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد و ﺑﻪ ﻫﻤـﯿﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑﺮرﺳـﯽ اﯾـﻦ ﭘﺪﯾﺪه ازدﯾﺪﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎن دارای اﻫﻤﯿﺘﯽ ﺧﺎص اﺳﺖ.
ﺟﺪول ﺷﻤﺎره )4(راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪه ازرﺳﺎﻧﻪ ﻧﻮﯾﻦ وﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده ازآزﻣﻮن t-testﺑﺎوارﯾﺎﻧﺲ ﻫﺎی ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری درﺟﻪ آزادی ﻣﻘﺪارt اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﻌﺪاد ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﻣﺘﻐﯿﺮ 52/7 2/34 66 روﺳﺘﺎ ﻫﻮﯾــــــــــﺖ 245/0 263 016/0 ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ 22/7 6/24 892 ﺷﻬﺮ داده ﻫﺎی ﺟﺪول ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽ دﻫﺪﮐـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺳـﻄﺢ ﻣﻌﻨـﺎداری ﺑﺪﺳـﺖ آﻣـﺪه 245/0 ﻫﻮﯾـﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺷﻬﺮی و روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری درﺳﻄﺢ 50/0< pﻧﺪارد."