چکیده:
ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺳﻮدﻣﻨﺪﺗﺮﯾﻦ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺗﻨﻮﯾﺮ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ داﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت درﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻮده و ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﻌﻠﻖ ﺧﺎﻃﺮه ودﻏﺪﻗﻪ اﻓﺮاد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﻤﯿﺮم ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.روش ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده و داده ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﻬﺖ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 64 ﺳﻮاﻟﯽﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی lisrelو spssﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎریﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد ﺑﯿﻦ 95-02ﺳﺎل و ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری )ﻃﺒﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﺮ اﺳﺎس 7/0= Pﻣﻨﺘﺞ ﺷﺪه از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ روی 03 ﻧﻔﺮ( ﺷﺎﻣﻞ 023 ﻧﻔﺮ از ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺬﮐﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﺑﯿﻦ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼﺎدی و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت )270/=sig451/= ( gammaو ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺎﯾﺮ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت )7/2=f640/0 = ( sigراﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽدار وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ اﻣﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت) 583/5=،(sig=/001; fﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ )650/4= ،(; sig=/008 fاﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ)29/8= (sig=/0001; fو اﺣﺴﺎس ﺳﻬﯿﻢ ﺑﻮدن در ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ )783/5= (sig=/001; fﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻣﻌﻨﯽدار ﺑﻮد.
خلاصه ماشینی:
ﺟﻮاﻫﺮی و ﺑﺎﻻﺧﺎﻧﯽ)5831( در » رﺳﺎﻧﻪ ﺟﻤﻌﯽ و اﻋﺘﻤﺎد : ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ) ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺗﻬﺮاﻧﯽ(« ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎدی 004 ﻧﻔﺮی از ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺗﻬﺮاﻧﯽ 02 ﺗﺎ 46 ﺳﺎل ﺳﺎﮐﻦ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﯾﮏ ، ﺷﺶ،ﯾﺎزده و ﺷﺎﻧﺰده ﺗﻬﺮان ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ درﯾﺎﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ زﻧﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻣﺮدان ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺗﻤﺎﺷﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ وﻟﯽ ﮐﻤﺘﺮ از آﻧﺎن روزﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺧﻮاﻧﻨﺪ ، ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﮐﺮدهﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و اﻓﺮاد ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻃﺒﻘﺎت ﺑﺎﻻ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﮐﻤﺘﺮ از دﯾﮕﺮان ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺗﻤﺎﺷﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ وﻟﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ روزﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽﺧﻮاﻧﻨﺪ و ﺑﯿﻦ ﻣﺠﺮدﻫﺎ و ﻣﺘﺎﻫﻞﻫﺎ ازﻧﻈﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﺗﻔﺎوت ﭼﻨﺪاﻧﯽ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ .