چکیده:
ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ»ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮﺑﺮاﻟﮕﻮﭘﺬﻳﺮی رﻓﺘﺎراﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان« ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﺑﻪ ﺑﻴﺎندﻳﮕﺮ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺗﺎﺛﻴﺮﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮن ﭘﺎﻳﮕﺎه ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ واﻟﺪﻳﻦ ،ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ وﭘﺮورﺷﻲ ﻣﺪارس ورﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ ،ﮔﺮوه ﻫﻤﺎﻻن وﮔﺮوﻫﻬﺎی ﻣﺮﺟﻊ،ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪوﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺑﻪ دﻳﮕﺮان)ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ(ﺑﺮاﻟﮕﻮﭘﺬﻳﺮیرﻓﺘﺎراﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان )ﻣﺘﻐﻴﺮواﺑﺴﺘﻪ( ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ،ﺑﺎﺷﻴﻮه ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ واﺳﻨﺎدی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺗﻜﻨﻴﻚﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 5177 ﻧﻔﺮازداﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮدﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎیﻣﻨﺎﻃﻖ 3و91 ﺷﻬﺮﺗﻬﺮان ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﺧﻮﺷﻪ ای –ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺷﺪه اﻧﺪ. وﺟﻤﻌﻴﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮاﺑﺮ073 ﻧﻔﺮﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.دراﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 8 ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺗﺪوﻳﻦ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ . ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ وﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده ازﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی آﻣﺎری tدوﻧﻤﻮﻧﻪ ای وآﻧﺎﻟﻴﺰوارﻳﺎﻧﺲ )آزﻣﻮن ﺑﺮاﺑﺮی ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ( ﻣﻮردآزﻣﻮن وﺗﺠﺰﻳﻪ وﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ از ﺑﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻓﺮدی واﻟﺪﻳﻦ ﻣﺜﻞ ﺳﻦ ، ﺗﺤﺼﻴﻼت و ﺷﻐﻞ ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮﺗﺤﺼﻴﻼت، ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ.در ﺑﻴﻦ ﻃﺒﻘﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻴﺰ، ﺗﻨﻬﺎدر ﻃﺒﻘﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. راﺑﻄﻪ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎیرﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان ﺑﺎ ﮔﺮوه دوﺳﺘﺎن و ﻫﻤﺎﻻن راﺑﻄﻪ ای ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺎن داده وﻫﻤﭽﻨﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻴﻦﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﻧﻮع ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﭘﺮورﺷﻲ و آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﺪارس ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻓﺮﺿﻴﻪ دﻳﮕﺮ ﺗﺤﻘﻴﻖ ارﺗﺒﺎطﮔﺮوﻫﻬﺎی ﻣﺮﺟﻊ را ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮارداده اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ راﺑﻄﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺎن ﻧﺪاده اﺳﺖ.ﻓﺮﺿﻴﻪ دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻧﺮﺳﻴﺪه اﺳﺖ، راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ .ﻓﺮﺿﻴﻪ ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﻮدن ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎری داﻧﺶ آﻣﻮزان راﺑﻄﻪ ای ﻣﻌﻨﺎدار ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ وﺑﺎﻻﺧﺮه درآﺧﺮﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻛﻪ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪ و ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺑﺎ دﻳﮕﺮان را ﺑﺎ اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎری دﺧﺘﺮان ﻣﺮﺗﺒﻂ داﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ، راﺑﻄﻪ ای ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﺧﺘﺮاﻧﻲ ﻛﻪ دوﺳﺘﺎن اﻧﻬﺎ در ﻃﺒﻘﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎﻻ ﻗﺮار دارﻧﺪ ﺗﻨﺎﺳﺐ در اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮ ﻋﻤﻞ ﻛﺮده اﻧﺪ و درﻧﻬﺎﻳﺖ اﺷﺨﺎﺻﻲ ﻛﻪ ﻃﺒﻘﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دوﺳﺘﺎن اﻧﻬﺎ در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ در اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوﮔﺮوه ﻗﺒﻠﻲ در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ -ﺑﻴﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺪارس ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎ داری وﺟﻮد دارد ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)21( آﻣﺎره ﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ رﻓﺘﺎری ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺪارس اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺪارس 64915.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره اول،ﺑﻬﺎر 8831 ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داری آزﻣﻮن ﻓﻮق )200/0 ( ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮ از 50/0 ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﺮض ﺑﺮاﺑﺮی ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻣﻴﺰان ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﻮدن رد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪ در رده ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﻜﺴﺎن ﻧﻤﻲ ﺷﻮد .
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺑﻴﻦ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﻮدن ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎ داری وﺟﻮد دارد ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)91( رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی و ﮔﺮوه ﺑﻨﺪی ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ رﻓﺘﺎری ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﻮدن ﺧﺎﻧﻮاده )داﻧﻜﻦ( 50.
ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﺧﺘﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻮاده آﻧﻬﺎ ﺗﺎ ﺣﺪودی ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻨﺎﺳﺐ در اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮ ﻋﻤﻞ ﻛﺮده اﻧﺪ و درﻧﻬﺎﻳﺖ ﺧﺎﻧﻮاده آﻧﻬﺎ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ در اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوﮔﺮوه ﻗﺒﻠﻲ در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ -ﺑﻴﻦ ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﻣﺪ ﺑﺎ ﻧﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﺧﺘﺮان ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎ داری وﺟﻮد دارد ﺟﺪول ﺷﻤﺎره)02(آﻣﺎره ﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ رﻓﺘﺎری ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪوﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺪ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻟﮕﻮ ﻛﻢ 40294."