چکیده:
ﻃﺮح ﻣﺴﺄﻟﻪ: ﯾﮑﯽ از ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮﯾﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻠﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺣﺎﺷﯿﻪ ای زﻧﺎن در اﯾﻦﻋﺮﺻﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺣﻀﻮر زﻧﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد ﺣﻀﻮر زﻧﺎن ﯾﺎ ﻧﺎدﯾﺪه اﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﯾﺎ اﻫﻤﯿﺘﯽﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮ از ﻣﺮدان داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.در اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﺷﻮاﻫﺪ ﺣﺎﮐﯽ از اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ زﻧﺎن در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖزﻧﺎن دا ﻧﺸﮕﺎﻫﯽ در ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻘﺎط دﻧﯿﺎ ﺷﺒﯿﻪ اﺳﺖ، ﻋﻠﯽرﻏﻢ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﺪاد زﻧﺎن در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد زﻧﺎن در ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽارﺷﺪ و دﮐﺘﺮی )ﺧﺼﻮﺻﺎ( ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی روﺑﺮو اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ در ﻣﻮرد ﺗﻌﺪاد زﻧﺎن ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺻﺎدق اﺳﺖ، آﻣﺎر ﻣﻮﺳﺴﻪآﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن 71697 ﻧﻔﺮ )22/56 درﺻﺪ(، اﻋﻀﺎء ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﺗﻤﺎم وﻗﺖ و ﺣﻖاﻟﺘﺪرﯾﺲ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎتآﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺗﻨﻬﺎ 52/81 درﺻﺪ ﺑﻪ زﻧﺎن اﺧﺘﺼﺎص دارد و 57/18 درﺻﺪ ﺑﻪ ﻣﺮدان3 اﺧﺘﺼﺎص دارد.اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻗﺼﺪ درﯾﻢ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ارﺗﻘﺎء ﻋﻠﻤﯽ زﻧﺎن ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی و ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺸﮑﻼت آﻧﺎن ﺑﭙﺮدازﯾﻢ.اﯾﻦ ﭘﮋﻮﻫﺶ از ﺣﯿﺚ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدیو از ﺣﯿﺚ روش،ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ )ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ(اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺧﺎﻧﻢ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎریآن در ﻣﺠﻤﻮع ﺷﺎﻣﻞ003 ﻧﻔﺮ اﺳﺘﺎد ﺧﺎﻧﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎت زﻣﯿﻨﻪ ای وآزﻣﻮن ﻫﺎی ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ)03 ﺳﺌﻮال( اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﺷﺎﺧﺺ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ:ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ارﺗﻘﺎءﻋﻠﻤﯽ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺧﺎﻧﻢ داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰ ﺑﺎ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧـﺎﻧﻮاده)ﺿﺮﯾﺐ 30/0(، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ) ﺿﺮﯾﺐ 20/0( ، ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪی ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺲ ) ﺿﺮﯾﺐ 920/0(، آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ آﺋـﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ )ﺿﺮﯾﺐ 130/0 (، ﻣﯿﺰان آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺠـﺎزی) ﺿـﺮﯾﺐ 910/0(، ﻣﯿـﺰان آﺷـﻨﺎﯾﯽ ﺑـﺎزﺑﺎﻧﻬﺎی ﺧﺎرﺟﯽ) ﺿﺮﯾﺐ 420/0(، وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺗﺠﺮﺑﯽ) ﺿﺮﯾﺐ 420/0(، و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺟﻤﻌﯿﺘـﯽ و اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ) ﺿـﺮﯾﺐ 00/0 درﺻﺪ( راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ وﺟﻮد دارد.ﻧﺘﺎﯾﺞ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﮐﻪ در ﺑﺎﻻ ذﮐﺮ ﺷﺪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐـﻪ وﺿـﻌﯿﺖ زﻧـﺎن ﭼـﻪ در داﻧﺸـﮕﺎه و ﭼـﻪ در ﺳـﺎﯾﺮﺟﺎﯾﮕﺎه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- در ﻋﯿﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ آﻣﯿﺰ ﺑﻮدن، روزﺑﻪ روز ارﺗﻘﺎء ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؛ آﮔﺎﻫﯽﻫﺎی زﻧﺎن ﻧﺴﻞ ﺟﺪﯾﺪ از وﺿﻌﯿﺖ ﺧـﻮد روز ﺑـﻪ روزدر ﺣﺎل اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﺎﮐﯿﺪ و ﭘﺎﻓﺸﺎری ﺑﺮ ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﺣﻤﺎﯾﺘﮕﺮاﻧﻪ اﻓﺮاﻃﯽ ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﺟﻨﺴﯿﺖ زﻧﺎن، ﺑﻬﺘـﺮاﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﺳﺎزی و ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاریﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻃﺮز ﺗﻠﻘﯽﻫﺎ ﻓﺮاﺗﺮ از ﺳﻮﮔﯿﺮیﻫﺎی ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺑﺎﺷـﺪ، اﻓـﺮاد، ﺧـﻮاهﻣﺮد و ﺧﻮاه زن، ﺑﺪون اﺻﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺟﻨﺴﯿﺖﺷﺎن، ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ واﺟﺪ ﮐﺮاﻣﺖ، ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﺴﺘﻠﺰمﺗﻌﻤﯿﻖ و ﺑﺴﻂ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﻓﺮاﺟﻨﺴﯿﺘﯽ در ردهﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﻧﺪه ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﻧﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎه اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺑﻪ ﺟـﺎی اوﻟﻮﯾـﺖ دادن ﺑـﻪ ﺟـﻨﺲ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی اﻓﺮاد ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﯾﺎ ﺗﺼﺪی ﻣﺪارج ﻋﻠﻤﯽ و ﻣﻨﺎﺻﺐ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و اﺟﺮاﯾﯽ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮔﺮدد.
خلاصه ماشینی:
"ﺑﺮاﺳﺎس »ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ« ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ زﻧﺎن در ﺑﺎزارﮐﺎر در ﺧﺎﻧﻪ و ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ و ﺟﺰﺋﯽ از ﯾﮏ ﻧﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن زﻧﺎن ﺗﺎﺑﻊ ﻣﺮداناﻧﺪ، ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ در اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎ اﺧﺘﺼﺎص ﮐﺎر ﺧﺎﻧﮕﯽ، ﺑﻪوﯾﮋه ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ زﻧﺎن اﺳﺖ، اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﮔﺮاﯾﺶ ﻣﺸﺎﻏﻞ زﻧﺎﻧﻪ اﻧﻌﮑﺎﺳﯽ از ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﮕﯽ زﻧﺎن اﺳﺖ و درﺳﺖ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﻮاﻣﻊ ﮐﺎر ﺧﺎﻧﮕﯽ ﮐﻢ ارزشﺗﺮ ﺗﻠﻘﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﯾﻦ ﻣﺸﺎﻏﻞ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﻢارزشاﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻧﺘﺴﺎب زﻧﺎن ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻧﻈﯿﺮ ﺑﯽرﻏﺒﺘﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ دﯾﮕﺮان، ﻧﯿﺮوی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﮐﻤﺘﺮ، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﮐﻤﺘﺮ در ﻋﻠﻮم رﯾﺎﺿﯽ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﻔﺮ و ﺑﯽرﻏﺒﺘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺎﻃﺮه آﻣﯿﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﺗﺎ زﻧﺎن از ﺑﺴﯿﺎری ﻣﺸﺎﻏﻞ و ﭘﺴﺖﻫﺎی ﺣﺴﺎس، ﮐﻠﯿﺪی و ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﻧﺪه ﮐﻪ ﻣﺮداﻧﻪ ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻣﺤﺮوم ﺷﻮﻧﺪ، در ﻋﻮض وﺟﻮد ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ دﺳﺘﻮرﭘﺬﯾﺮی ﺑﯿﺸﺘﺮ، ﺷﮑﺎﯾﺖ ﮐﻤﺘﺮ ازﮐﺎر، ﻋﻼﻗﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﺗﮑﺮاری، ﻧﯿﺎز ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ درآﻣﺪ )ﺑﻪ ﻋﻠﺖ دوﻣﯿﻦ ﻧﺎن آور ﺧﺎﻧﻪ( ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﮐﺎر در ﻣﺤﯿﻂ ﻣﻨﺰل )ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻫﻤﺮاه ﮐﺮدن ﺷﻐﻞ ﺑﺎ ﮐﺎر ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ارﺗﻘﺎء ﻋﻠﻤﯽ زﻧﺎن ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ..........................................
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﯾﯿﺰ8831 ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ از ﭘﺎداشﻫﺎ و اﻣﺘﯿﺎزات ﮐﻤﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، ازﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ در ﻓﻀﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﺤﺮوﻣﻨﺪ، ﻣﯿﺰان ﺣﻀﻮر آﻧﻬﺎ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ، ﺣﺮﻓﻪای، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی اﻓﺘﺨﺎری و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎی رﻫﺒﺮی اﻧﺪک ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و اﯾﻦﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﯽﻃﺮﻓﯽ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ادﻋﺎ ﺷﺪه ﭼﻨﺪان ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﯿﺴﺖ و ﭘﺬﯾﺮش اﯾﻦ ادﻋﺎ را ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽﺳﺎزد، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺬﯾﺮش اﯾﻦ ادﻋﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﺳﺨﺖﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ »در ﻫﺰاره ﺳﻮم اﻓﺮادی ﻧﻈﯿﺮ ﻻری ﺳﺎﻣﺮز رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎروارد در ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻠﯽ آﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ و اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎی زﻧﺎن ﺑﺮای ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء در ﺳﻄﻮح ﻋﺎﻟﯽ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻮرد ﺗﺮدﯾﺪ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ و ﺑﺎ اﯾﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺧﻮد ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺟﻨﺠﺎلﻫﺎی زﯾﺎدی در ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻋﻠﻤﯽ و ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﯽﮔﺮدد، در واﻗﻊ ﻫﺪف او از ﺑﯿﺎن ﭼﻨﯿﻦ ادﻋﺎﯾﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻢ ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد زﻧﺎن در ﺳﻄﻮح ﻋﺎﻟﯽ ﻋﻠﻤﯽ )ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، دﮐﺘﺮا، ﻣﺮﺗﺒﻪ اﺳﺘﺎدی( ﺗﻮﺟﯿﻪ ﮐﻨﺪ و در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ اﺳﺘﻌﺪاد و ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ )ﺳﺘﻠﺰ و ﮐﻮرﺗﯿﻦ، 6002 : 74(."