چکیده:
ﮔﺴﺘﺮشدوﭼﺮﺧﻪﺳﻮاریﺑﻪ ﻋﻨﻮانﯾﮏ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﺳﻔﺮ،ﺑﺨﺸﯽ ازﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ اﺳﺖ ﺗﺎ در ﺟﺎیﮔﺰﯾﻨـﯽﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ و ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از آن ﻧﻘﺶ آﻓﺮﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ. . اﮔﺮﭼـﻪ ﺗﺮاﻓﯿـﮏ دوﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻨﻬـﺎ درﺻـﺪﻧﺎﭼﯿﺰی از ﮐﻞ ﺟﺮﯾـﺎن ﺗﺮاﻓﯿـﮏ را ﺗﺸـﮑﯿﻞ ﻣـﯽدﻫـﺪ، وﻟـﯽ ﺗـﺄﺛﯿﺮ ﻫﻤـﯿﻦ درﺻـﺪ ﻧـﺎﭼﯿﺰ ﻧﯿـﺰ ﺑﺎﯾـﺪ درﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎی ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ اﯾﺮان در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑﺴـﯿﺎری از ﺷـﻬﺮﻫﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾـﺰیﮔﺴﺘﺮدهای را ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺗﺴﻬﯿﻼﺗﯽ از ﻗﺒﯿﻞ اﺧﺘﺼﺎص راهﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص دوﭼﺮﺧﻪﺳـﻮاری ﺑـﻪ ﺻـﻮرتﺧﻄﻮط وﯾﮋه ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور دوﭼﺮﺧﻪ در ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ اﺟﺮا درآوردهاﻧﺪ. در اﯾﻦ راﺑﻄﻪ اﻓـﺰاﯾﺶ اﺳـﺘﻔﺎده ازدوﭼﺮﺧﻪ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺷﻬﺮی،ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﺠﺎد ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ،در ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠـﻢﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮی ﻣﺆﺛﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻ و ﺗﺮاﮐﻢ زﯾﺎد ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮐـﻼنﺷﻬﺮﻫﺎی اﯾﺮان ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در ﺻﺪد اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ راه اﻧﺪازی ﻣﺘﺮو)در آﯾﻨﺪه ﻧﺰدﯾﮏ( و دوﭼﺮﺧﻪﺳﻮاری ، ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮی و ﻣﺸﮑﻼت ﻧﺎﺷﯽ از آن را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ. ﻫﺪف از اراﺋﻪ ی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽراﺑﻄﻪ ی اﯾﺠﺎد ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی وﯾﮋه ی دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری و ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷـﻬﺮی در ﺑﺎﻓـﺖ ﺗـﺎرﯾﺨﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﻔﺎده از دوﭼﺮﺧـﻪ )ﺑـﻪ واﺳـﻄﻪ اﯾﺠـﺎدﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری(و ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻓﺮﺿـﯿﻪاز ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻫﺎی آﻣﺎری و ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪای ﺑﻪ واﺳﻄﻪی ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی GISاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳـﺖ.روی ﮐـﺮدﮐﻠﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ،ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از روش ﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﻀﺎﯾﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ راﺑﻄﻪ ای اﺳﺖ و * ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه راﺑﻂ amohamadifard55@yahoo.com1 r.ghashghaee@yahoo.com ﺑﺮرﺳﯽ راه ﮐﺎر ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮی ... 2 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8روش ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺳﻨﺎدی اﺳﺖ .ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﻨﻬـﺎاﻓﺰاﯾﺶ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری در ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ دﯾﮕﺮی ﻫﻢ ﭼﻮن ﻣﺴﯿﺮ ﻫﺎی وﯾﮋه دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.
خلاصه ماشینی:
" 6 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8 ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻬﺮی و ﮐﺎرﺑﺮی اراﺿﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺧﺎﻟﯽ ﻣﻮﺟـﻮد در ﺑﺎﻓـﺖ ﺷـﻬﺮی و اﯾﺠﺎد ﮐﺎرﺑﺮی ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﭘﯽ ﮐﺎﻫﺶ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ وﺳﺎﯾﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان، ﻣﺪل ﻫﺎی ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘﻞ را، ﺑﻪ ﺳﻮی ﭘﯿﺎده روی و دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری -در ﻫﺮ دو ﻣﻘﯿﺎس ﮐﻼن ) ﻫﻤﻪ ﻧﻮاﺣﯽ ﺷﻬﺮ( و ﻣﻘﯿﺎس ﺧﺮد )واﺣﺪﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﯽ و ﻣﺤﻼت ﯾﮏ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺷﻬﺮی (- ﺳﻮق داد، ﺗﺎ راه رﺳـﯿﺪن ﺑـﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ رﯾـﺰی ﺻﺤﯿﺢ و ﻣﻨﺎﺳﺐ آﺳﺎن ﺗﺮ ﺷﻮد،ﺗﺄﺛﯿﺮات ﺳﻮء ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ،ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ و ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺗﻤﺪن دﯾﺮﭘﺎی آن ﻫـﺎ ازﺧﻄﺮ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽو ﻧﺎﺑﻮدی ﻧﺠﺎت و ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ای ﭘﺎﯾﺪار در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ.
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﺴﯿﺮ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻫﺎی وﯾﮋه در ﺷﻬﺮ راه اﻧﺪازی ﺷﺪه ﮐﻪ در ﺟﺪول 1 ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺟﺪول 1:وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺒﮑﻪ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری در ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز در ﺳﺎل 8831 ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻧﺎم ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺴﯿﺮ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻣﻨﻄﻘﻪ7 ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ7 ﻣﺴﯿﺮ وﯾﮋه دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻣﻨﻄﻘﻪ9 ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ9 ﻣﺴﯿﺮ وﯾﮋه دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺷﻬﺮداری ﻣﺮﮐﺰی ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ3 ﻣﺴﯿﺮ وﯾﮋه دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻫﺪاﯾﺖ و ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ4 ﻣﺴﯿﺮ وﯾﮋه دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﻣﺄﺧﺬ : ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺷﻬﺮداری ﺷﯿﺮاز ، 8831 2- ﺿﺮورت اﺣﺪاث ﺷﺒﮑﻪ ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی دوﭼﺮﺧﻪﺳﻮاری ﺷﻬﺮی در ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز ﺗﻌﺪاد ﺳﻔﺮﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﺷﯿﺮاز ﮐﻪ ازﻧﻈﺮ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃـﯽ ﺷـﺪه در ﻣﺤـﺪوده 1 ﺗـﺎ 2 ﮐﯿﻠـﻮﻣﺘﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﻃﻮل روز 00171 ﻣﻮرد در ﺳﺎل 5831 اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﻗﻢ اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺸﺎورﯾﻦ در ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8 9 ﺑﺮرﺳﯽ راه ﮐﺎر ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮی ..."