چکیده:
در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ آﻣﺎری ﻓﺮﺿﯿﺎت راﻫﮑﺎرﻫﺎی اﻓﺰاﯾﺶ آﻣﻮزش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ در روﺳﺘﺎﻫﺎو ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﺮم اﻓـﺰار spssﮐـﻪ ﻗﺴـﻤﺘﯽ از ﭘﮋوﻫﺸـﯽ ﺑـﺎ ﻫﻤـﯿﻦ ﻧـﺎم اﺳـﺖ ﻣـﯽﭘﺮدازﯾﻢ،.آﻣﻮزش روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺪف ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﯾﺎ راﻫﺒﺮد دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ آن در ﺑﺴـﯿﺎری از ﮐﺸـﻮرﻫﺎﺟﻬﺎن ﺑﻪ وﯾﮋه ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ زﯾﺎدی از ﺟﻤﻌﯿﺖ آﻧﻬﺎ در روﺳﺘﺎﻫﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨـﺪﻣﻮرد ﺗﺎﮐﯿﺪ اﺳﺖ،ﮐﺸﻮر ﻣﺎ ﻧﯿﺰ از اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿـﻖ روﺳـﺘﺎه ﻫـﺎیاﺳﺘﺎن ﺳﻤﻨﺎن اﺳﺖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش آﻣﺎر ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ و اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﯽاﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﺑﺘﺪا در روش آﻣﺎرﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﯾﮏ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﺪوﻟﯽ ﺣﺎوی ﻓﺮاواﻧﯽ ودرﺻﺪ ﻧﻈﺮات ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﯾﺎن ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮔﺮدﯾﺪه، ﺳﭙﺲ آﻣﺎرﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ، ﻣﯿﺎﻧـﻪ، ﻧﻤـﺎ )ﻣـﺪ( واﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر ﻫﺮﺳﻮال ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﻧﻤﻮدار ﺳﺘﻮﻧﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ درﺻﺪ ﻓﺮاواﻧﯽ ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎیﻫﺮ ﺳﻮال ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.ﺑﺮای رد ﯾﺎ اﺛﺒﺎت ﻫﺮ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﭘﮋوﻫﺶ از روش آﻣﺎر اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺑـﻪ روشآزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ، آزﻣﻮن t-testاﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﯾﮑـﯽ ازﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﻬـﻢ اﻧﺘﺨـﺎب روشﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﮑﺎﻧﯽ و ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﻟﺬا ا روش ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای ﺗﺤﻘﯿﻖ وﺟﻮد داردﮐﻪ ﺑـﺎﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ، اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ "ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﮐﺎرﺑﺮدی" اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع آنﺑﺮرﺳﯽ رواﺑﻂ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ )ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ( و اراﺋـﻪ ﭘـﯿﺶ ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﮐﺎرﺑﺮدﭘـﺬﯾﺮ در ﻋﺮﺻـﻪ ﻋﻤﻠـﯽ) ﮐﺎرﺑﺮدی( اﺳﺖ. ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ و ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯿﺪاﻧﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﭘـﺲ از وﻗـﻮع ﯾـﺎ ﻋﻠـﯽاﺳﺖ. در روش ﮐﺎرﺑﺮدی ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﯿﻨﯽ و واﻗﻌﯽ"ﺑﺮرﺳﯽ راه ﮐﺎرﻫﺎی اﻓﺰاﯾﺶ آﻣﻮزش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔـﯽ * ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه راﺑﻂsaeidkamyabi@gmail.comﺑﺮرﺳﯽ آزﻣﻮن ﻫﺎی آﻣﺎری ﻓﺮﺿﯿﺎت... 851 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8در روﺳﺘﺎﻫﺎ و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم "ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳـﺘﻔﺎده ﻧﻤـﻮدﯾﻢ ﮐـﻪاﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از اﻓﺮاد ﻣﻄﺮح ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.در روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣـﻪ ﻋـﺎدی ﺑـﯽﻧـﺎمﺣﺎوی ﺳﻮاﻻت ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﻣﻘﯿﺎس ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ و ﮔﺰﯾﻨﻪای در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.ﮐـﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺠﯽ ﺧﺘﻢ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد آن ﺑﻪ اراﺋﻪ راه ﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﭘﺮداﺧﺘﯿﻢ
خلاصه ماشینی:
": H 1 ﯾﺎ ﺑﻪ زﺑﺎن آﻣﺎری دارﯾﻢ: ìH 0 : m £ 3 ü ï ï x-c í ý = 0Z = ïH : m f 3 ï sX / n 1î þ = آﻣﺎره 874/02- =x 3= c 4176/2 آزﻣﻮن 1n = 2 )å F i ( xi - x = sx 1= n - 1 i =Std. Dev 79702/0 = 168 n = 0/05 a = 50/0za = z 50/0= = aﺧﻄﺎی ﻧﻮع اول 46/1 46 / 1 = 50 / 0z01 = - 20 / 478 < z ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی:ﭼﻮن ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8 171 ﺑﺮرﺳﯽ آزﻣﻮن ﻫﺎی آﻣﺎری ﻓﺮﺿﯿﺎت...
271 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ، ﺷﻤﺎره 8 ﯾﺎ ﺑﻪ زﺑﺎن آﻣﺎری دارﯾﻢ: ìH 0 : m £ 3 ü ï ï x-c í ý = 0Z = ïH : m f 3 ï sX / n 1î þ = آﻣﺎره 043/14- =x 3= c 0444/2 آزﻣﻮن 1n = 2 )å F i ( xi - x = sx 1= n - 1 i =0/17431Std. Dev = 168 n = 0/05 a = 50/0za = z 50/0= = aﺧﻄﺎی ﻧﻮع اول 46/1 46/1= 50/0z01 = -41/ 340< z ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی:ﭼﻮن ﻟﺬا ﻓﺮض ﺻﻔﺮ ﺑﺎ اﺣﺘﻤﺎل 59 درﺻﺪ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﻓﻌﻼ رد ﻧﻤﯽﮔﺮدد."