چکیده:
در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺠﺎری ﺑﺎ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﻧﺪ. ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎنﺳﻄﺢ وﺳﯿﻌﯽ از اراﺿﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮی ﺗﺠﺎری اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻧﻤﻮد ﮐﺎﻟﺒﺪی آن ﺑﻪ ﺻﻮرتﻣﻐﺎزه، ﺑﺎزار، ﭘﺎﺳﺎژ، ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﺑﺰرگ، و ... ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺪﯾﺪ ﺧﺮدهﻓﺮوﺷﯽ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺼﺮف دوﺑﺎره ﭘﯿﮑﺮﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﻫﻤﭽﻮن ﻣﮕﺎﻣﺎل و اﻧﺘﻘﺎل ﺳﺮﻣﺎﯾﻪیﺧﺮده ﻓﺮوﺷﯽ ﻫﻢ در درون ﺷﻬﺮ و ﻫﻢ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪه ی دوﺑﺎرهﺳﺎزی و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﯽ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. روﯾﮑﺮد ﻧﻈﺮی ﺧﺮﯾﺪ و ﻣﺼﺮف ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﮑﻠﯽ ازﻓﺮاﻏﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪی از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺗﺠﺎری و ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ- ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻓﺮاﻏﺘﯽ را در ﺟﻬﺎن ﺳﺒﺐﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از آن ﻫﺎ ﻣﮕﺎﻣﺎل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ ﻣﮕﺎﻣﺎل،ﻗﺴﻤﺖ اﺻﻠﯽ ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺗﺠﺎری اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﻧﯿﺎ ﺑﻮده و ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺻﻨﻌﺖ ﺧﺮدهﻓﺮوﺷﯽ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ ﭘﯿﺪا ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﻧﻮع ﻣﺮوری- ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮده و ﻫﺪف آن ﺑﺮرﺳﯽو آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﮕﺎﻣﺎل، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪ و ﻣﺼﺮف ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺮاﻏﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ.ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ﺷﺪه ﮐﻪ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎی ﮐﺎﻟﺒﺪی و ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﺑﺎزار ﺳﻨﺘﯽ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﯿﺮاث ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﻣﮕﺎﻣﺎل ﻫﺎ ﻣﻮﺟﺒﺎت اﺷﺎﻋﻪی ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎی ﺑﺎزار ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻧﯿﺰ ﮔﺮدﯾﺪه واﯾﺠﺎد ﻣﮕﺎﻣﺎل ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮاﮐﺰ و ﻗﻄﺐ ﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ، ﺗﺠﺎری-ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ، ﻓﺮاﻏﺘﯽ و ﺷﺒﮑﻪ ی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺣﻠﻘﻪ ای در ﺣﺮﯾﻢ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﺮای ﮐﺎﺳﺘﻦ از ﺑﺎر ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، و ... ﺑﺎزار و ﻣﺸﮑﻼت دﯾﮕﺮ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﺮﮐﺰ آن و ﺣﻔﻆ ﺑﺎزار ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﺷﮑﻞ5- ﻋﮑﺴﯽ از ﺑﺰرگ ﺑﺎزار)ﻣﮕﺎﻣﺎل( در ﺣﺎل اﺣﺪاث ﺗﻬﺮان در ﻣﺠﺘﻤﻊ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ- رﻓﺎﻫﯽ ﺷﻬﺮک اﮐﺒﺎﺗﺎن )1102 ,(Google ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﺷﺎﭘﯿﻨﮓ ﻣﺎل ﻫﺎ و ﻣﮕﺎﻣﺎل ﻫﺎ در ﺟﻬﺎن و اﻫﻤﯿﺖ دادن ﺑﻪ ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﻓﺮاﻏﺖ و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﺮدم از آن ﻫﺎ و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﻫﺎ روی زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی را ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ و اﺳﺘﺪﻻل ﺷﺪه ﮐﻪ ﺷﺎﭘﯿﻨﮓ ﻣﺎل ﻣﻌﺎﺻﺮ، ﻗﺴﻤﺖ اﺻﻠﯽ ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺗﺠﺎری اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﻧﯿﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺻﻨﻌﺖ ﺧﺮده ﻓﺮوﺷﯽ ﭘﯿﺪا ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.
ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎزار ﺳﻨﺘﯽ ﯾﺎدﮔﺎر ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮده و ﺑﺮﺧﯽ در ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ اﺣﺪاث ﮔﺮدﯾﺪه اﻧﺪ و ﺑﺮﺧﯽ ﻧﯿﺰ در ﺣﺎل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و اﺣﺪاث ﺑﺮای زﻣﺎن ﺣﺎل و آﯾﻨﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﺠﺎری ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪ و ﻓﺮوش از ﮐﺎرﮐﺮد ﺻﺮﻓﺎ ﺗﺠﺎری ﺑﻪ ﺗﺠﺎری- ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ و ﺗﻔﺮﯾﺢ در اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ اﻣﺮوزی و ﺑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ از ﻏﺮب ﮐﻪ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ در ﮐﺸﻮر اﯾﺮان ﻧﯿﺰ راﯾﺞ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن و اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎد ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﻓﺮاﻏﺖ و ﻧﯿﺰ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪ و ﻣﺼﺮف ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺮاﻏﺖ و ﻣﮕﺎﻣﺎل ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺮای آن، ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺗﺠﺮﺑﻪی ﺧﺮﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ی ﺗﻮرﯾﺴﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﮕﺎﻣﺎل و ﺗﺠﺮﺑﻪ ی ﯾﮏ آﺳﻮدﮔﯽ ﮐﻠﯽ در آن، و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺪل ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﺑﯿﺶ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺤﺚ ﺷﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮی ﻫﺎ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺎﯾﻞ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺎﭘﯿﻨﮓ ﻣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﺑﻪ آن ﻫﺎ اﺳﺖ ﺑﺮوﻧﺪ و ﺑﺮ 171 از ﺑﺎزار ﺗﺎ ﺑﺰرگ ﺑﺎزار)ﻣﮕﺎﻣﺎل(...."