چکیده:
مقالة حاضر برگرفته از پژوهشی است به نام «موسیقی مطلوب برای صداوسـیما» کـه توسط نگارنده در تابـستان ١٣٨٠، در واحـد مطالعـات و تحقیقـات مرکـز موسـیقی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است . هدف پژوهشگر بررسی وضعیت کنونی موسیقی (محلـی ، پـاپ، غربـی ) در ایـران و شناخت موسیقی مطلوب برای صداوسیما بوده است . از یافته های جالب این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد: ـ ٤٥درصد پاسخگویان از موسیقی صداوسیما رضایت ندارند. ـ ٥٠درصد علاقه مندان موسیقی از موسیقی محلی ایرانی لذت می برند. ـ و ٣٧درصد آنان موسیقی ایرانی تولید خارج از کشور را ترجیح می دهند.
خلاصه ماشینی:
رسـانه بـزرگ صداوسـیما بـه ایـن واقعیـت رسـیده اسـت کـه سیاست های کنترل فیزیکی در ممانعت از مصرف کالاهـای فرهنگـی غیرمجـاز کارآمـد نبودهاند و حضور کالاهای فرهنگی رقیب ــ بـا معـانی و محتـوای متفـاوت بـا فرهنـگ رسمی ـ فرصت دسترسی به این نوع کالاها را برای گـروههـای مختلـف جامعـه فـراهم کرده است .
دادههای به دست آمده در این پژوهش (که به سفارش واحد مطالعات و تحقیقات مرکز موسیقی صداوسیما انجام شده است )، حاکی است : ٧٥/٥ درصـد از مـردم بـه موسـیقی علاقه مند هستند و حدود ٩٣/٥ درصد علاقه مندان به موسیقی ، در محدوده سـنی ١٥ تـا ٢٤ سال قرار دارند.
ایـن میزان در میان افرادی که در گروه سنی ٤٠ سال به بـالا قـرار دارنـد، ٤٥ درصـد اسـت ، بنابراین دادههای به دست آمده حاکی از آن است که اکثر جمعیـت کـشورمان، بـه ویـژه جوانان به موسیقی پاپ علاقه دارند.
به هر حال این نکته حائز اهمیت است که حدود ٦٩ درصد از افراد در سطح تحصیلات عالی در حد «زیاد و خیلی زیاد» نـسبت بـه موسـیقی سـنتی و اصیل ابراز علاقه کرده اند.
علاوه بر این ، از آنجا که موسیقی کلاسیک جایگاه ویژهای در میان علاقـه منـدان بـه موسیقی دارد (٢٧ درصد علاقه مند به موسیقی کلاسیک ) بنابراین ، صداوسیما باید به این نوع موسیقی نیز توجه داشته باشد.
از طرف دیگر ٥٧ درصد از علاقه مندان به موسیقی سنتی نیز از برنامه های موسـیقی سـنتی تلویزیون در حد «زیاد و خیلی زیاد» ابراز رضایت کردهاند، اما ٤٣ درصـد بقیـه در حـد «کـم و خیلی کم » از پخش موسیقی سـنتی در تلویزیـون رضـایت داشـته و یـا «اصـلا» از آن رضـایت نداشته اند.