چکیده:
اﻳﻦﻣﻘﺎﻟﻪﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪازﭘﮋوﻫﺸﻲاﺳﺖﻛﻪدرﺳـﺎل 6831،درﻣﺮﻛـﺰﺗﺤﻘﻴﻘـﺎتﺳـﺎزﻣﺎنﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎیﺟﻤﻬﻮریاﺳﻼﻣﻲاﻳﺮانﺑﺎﻫﺪفﺑﺮرﺳﻲﻣﻴﺰانوﻧﺤﻮهﻧﻈﺎرتواﻟﺪﻳﻦﺑـﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازاﻧﻮاعرﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﺗﺼﻮﻳﺮی،ﺑﺎﺗﺄﻛﻴﺪﺑﺮﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮناﻧﺠـﺎمﺷﺪهاﺳﺖ.ﻧﺘﺎﻳﺞاﻳﻦﺗﺤﻘﻴﻖﻧﺸﺎنداد:ـ 07% واﻟﺪﻳﻦﺑﺮایﻧﻈﺎرتﺑﺮﻧﺤﻮهاﺳﺘﻔﺎدهﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎنازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن،ازروشﻧﻈـﺎرتﻓﻌﺎلاﺳﺘﻔﺎدهﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.ـ 86% واﻟﺪﻳﻦﺑﺮﻣﺤﺘﻮایﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎدةﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎندررﺳـﺎﻧﻪﻫـﺎیﻣﺨﺘﻠـﻒﺗﺼﻮﻳﺮی )ﻏﻴﺮازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن( درﺣﺪ »زﻳﺎدوﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«ﻧﻈﺎرتدارﻧﺪ.ـ 24درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﭘﺲازﺧﺮﻳﺪﻳﺎﻛﺮاﻳﻪﻟﻮحﻫﺎیﻓﺸﺮدهﺑﺎزیﺑـﺮایﻓﺮزﻧﺪاﻧـﺸﺎنﺑـﻪﺑﺎزﺑﻴﻨﻲاﻳﻦﻧﻮارﻫﺎوﻟﻮحﻫﺎیﻓﺸﺮدهﻣﻲﭘﺮدازﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻛﻮدﻛﺎنﺑﺎرﺳﻴﺪنﺑﻪﺳﻦﺑﻠﻮغﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎیﺑﻴﺸﺘﺮیﺑﺮای درکوﺑﻪﺧﺎﻃﺮآوردنﻣﺤﺘﻮایﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲﭘﻴﺪاﻣﻲﻛﻨﻨﺪودرﻧﺘﻴﺠﻪﻳﺎﺑﻴﺸﺘﺮﺗﺤﺖﺗـﺄﺛﻴﺮ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻗﺮارﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪﻳـﺎﺑـﺮﻋﻜﺲﺑـﻪدﻟﻴـﻞﻓﻬـﻢودرکﺑـﺎﻻﺗﺮ،اﺳـﺘﻘﻼلﺑﻴـﺸﺘﺮو ﺑﺮﺧﻮرداریازاﻟﮕﻮﻫﺎیرﻓﺘﺎریﺟﺎاﻓﺘﺎدهﺗﺮ،ﻛﻤﺘﺮازاﻳﻦﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﺗﺄﺛﻴﺮﻣـﻲﭘﺬﻳﺮﻧـﺪ )دور، ﻧﻈﺎرتواﻟﺪﻳﻦﺑﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازرﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﺗﺼﻮﻳﺮی 11 ﻣﻴﺰانآﮔﺎﻫﻲﻛﻮدﻛﺎنازرﺳﺎﻧﻪﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮنﻳﻜـﻲدﻳﮕـﺮازﻋﻮاﻣـﻞﻣﻬﻤـﻲاﺳـﺖﻛـﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪدرﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮیآﻧﺎنازاﻳﻦرﺳﺎﻧﻪورﺳﺎﻧﻪﻫـﺎیدﻳﮕـﺮﻣـﺆﺛﺮﺑﺎﺷـﺪ.
ﻣﺪاﺧﻠﻪﻣﺤﺪودﻛﻨﻨﺪه 2 ﻛﻪﺑﺎاﻋﻤﺎلواﺟـﺮایﻗـﻮاﻧﻴﻦﻣﺤﺪودﻛﻨﻨـﺪهدراﺳـﺘﻔﺎدهازرﺳـﺎﻧﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒﻣﻲﺷﻮدوﻣﺪاﺧﻠﻪارزﻳﺎﺑﺎﻧﻪ 3 ﻳﺎﻣﺪاﺧﻠﻪﻓﻌﺎل 4 ﻛـﻪدرآن،ﺑـﻴﻦﻛـﻮدکوواﻟـﺪﻳﻦ ﺑﺤﺚﻫﺎﻳﻲدرﺑﺎرهﺗﻔﺴﻴﺮﻣﺤﺘﻮایﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ،ﺗﻮﺿﻴﺢﻣﻌﺎﻧﻲ،ارزﻳﺎﺑﻲاﻧﮕﻴﺰهﻫﺎ،ﻗﻀﺎوتﻫـﺎی ارزﺷﻲوﺗﻤﺎﻳﺰﺑﻴﻦواﻗﻌﻴﺖوﺧﻴﺎلدرﻣﻲﮔﻴـﺮد )2991 , (weaver, & Barbourوروش اﻧﻔﻌﺎﻟﻲﻳﺎﻫﻢﺗﻤﺎﺷﺎﻳﻲ 5 ﻛﻪﺑﻪﻣﻔﻬﻮمﺗﻤﺎﺷﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﻪﻫﻤـﺮاهﻛـﻮدکﺑـﺪونﺗﻔـﺴﻴﺮو اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮاﺳﺖ )421 :9991 , .
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ 33درﺻـﺪ ازﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنﺗﻬﺮاﻧﻲﺑﻪﻣﺎﻫﻮارهدﺳﺘﺮﺳﻲدارﻧﺪ،اﻳـﻦﮔـﺮوهﺑـﻪﻃـﻮرﻣﺘﻮﺳـﻂ روزاﻧﻪ 2 ﺳﺎﻋﺖو 11 دﻗﻴﻘﻪﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﻣﺎﻫﻮارهایراﺗﻤﺎﺷﺎﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 61 75درﺻﺪازاﻓﺮادﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲﺑﻪراﻳﺎﻧﻪدﺳﺘﺮﺳﻲدارﻧﺪﻛﻪ 15درﺻﺪآﻧﺎنﺑﺮایﺑﺎزی و 54درﺻﺪﺑﺮایﺗﻤﺎﺷﺎیﻟﻮحﻫﺎیﻓـﺸﺮدهﻓـﻴﻠﻢازآناﺳـﺘﻔﺎدهﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ 12درﺻـﺪاز ﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنﺑﻪژاﻧﺮﻫﺎیﻣﻬﻴﺞوﺗﺮﺳﻨﺎکو 02درﺻﺪﺑﻪژاﻧﺮﻫﺎیﭘﻠﻴﺴﻲوﺟﻨﺎﻳﻲ ﻋﻼﻗﻪدارﻧﺪودرﻧﻬﺎﻳﺖدرﻣﻨﺰل 93درﺻﺪازﻛﻮدﻛﺎنﺑﻴﺶازﻳﻚﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنوﺟﻮددارد ﻛﻪﻣﻲﺗﻮاﻧﺪﺑﻪﻣﻔﻬـﻮماﺳـﺘﻔﺎدهﺷﺨـﺼﻲوﺑـﺪونﻣﺪاﺧﻠـﻪواﻟـﺪﻳﻦازﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮنﺑﺎﺷـﺪ )ﺧﻀﺮﻳﺎن، 5831: 87ـ67(.
ﻧﻈﺎرتواﻟﺪﻳﻦﺑﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازرﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﺗﺼﻮﻳﺮی 71 روشﺗﺤﻘﻴﻖ اﻳﻦﭘﮋوﻫﺶﺑﻪروشﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲاﻧﺠﺎمﺷﺪهاﺳﺖ.
ﭼﻨﺎنﻛﻪﻛﻮدﻛﺎنزﻳﺮ 7 ﺳﺎلﺑﻴﺶازﺳﺎﻳﺮﮔﺮوهﻫﺎﻓﻘﻂﺗﺎ 01 ﺷﺐﻣﺠـﺎزﺑـﻪ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 81 ■ ﺑﻪﻃﻮرﻣﺘﻮﺳﻂﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنروزاﻧﻪ 4 ﺳﺎﻋﺖو 53 دﻗﻴﻘﻪازوﻗﺖﺧـﻮدرا ﺻﺮفﺗﻤﺎﺷﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
■ 17 درﺻﺪﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮنراﻫﻤـﺮاهواﻟـﺪﻳﻦﻳـﺎدﻳﮕـﺮ اﻋﻀﺎیﺧﺎﻧﻮاده )ﺧﻮاﻫﺮوﺑﺮادر( و 52درﺻـﺪ »ﺑـﻪﺗﻨﻬـﺎﻳﻲ«ﺗﻤﺎﺷـﺎﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ.
■ 93درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﺑﺎاﻳﻦﻧﻈﺮﻛـﻪ »ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎیﻣـﺎﻫﻮارهﻳـﺎاﺳـﺘﻔﺎدهازاﻳﻨﺘﺮﻧـﺖو ﻧﻈﺎرتواﻟﺪﻳﻦﺑﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازرﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﺗﺼﻮﻳﺮی 12 ■ 5/5 درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﺑﺎاﻳﻦﻧﻈﺮﻛﻪ »ﭘﺮداﺧﺘﻦﺑﻪﺑﺎزیﻫﺎیراﻳﺎﻧﻪایﻣﻮﺟﺐﺧﻼﻗﻴﺖ ورﺷﺪﻓﻜﺮیﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنﻣﻲﺷﻮد«، »ﻛﺎﻣﻼﻣﻮاﻓﻖ« 65درﺻﺪ »ﻣﻮاﻓﻖ«، 03درﺻﺪ »ﻣﺨﺎﻟﻒ«و 5/8 درﺻﺪ »ﻛﺎﻣﻼﻣﺨﺎﻟﻒ«ﻫﺴﺘﻨﺪ.
■ 55درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﺑﺮﺳﺎﻋﺖاﺳﺘﻔﺎدهﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎنازرﺳﺎﻧﻪﻫـﺎیﺗـﺼﻮﻳﺮیﻣﺨﺘﻠـﻒ )ﻏﻴﺮازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن( درﺣﺪ »زﻳﺎدوﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«و 92درﺻـﺪدرﺣـﺪ »ﻛـﻢوﺧﻴﻠـﻲﻛـﻢ« ﻧﻈﺎرتدارﻧﺪو 61درﺻﺪ »اﺻﻼ«ﻧﻈﺎرتﻧﺪارﻧﺪ.
■ 55درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﺑـﺮﻣـﺪتزﻣـﺎناﺳـﺘﻔﺎدهﻓﺮزﻧﺪاﻧـﺸﺎنازرﺳـﺎﻧﻪﻫـﺎیﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺗﺼﻮﻳﺮی )ﻏﻴﺮازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن( درﺣﺪ »زﻳﺎدوﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«و 03درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢوﺧﻴﻠـﻲ ﻛﻢ«ﻧﻈﺎرتدارﻧﺪو 51درﺻﺪ »اﺻﻼ«ﻧﻈﺎرتﻧﺪارﻧﺪ.
■ 56درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﺑﺮﻣﻜﺎنﺗﻤﺎﺷﺎﻳﺎاﺳـﺘﻔﺎدهﻓﺮزﻧﺪاﻧـﺸﺎنازرﺳـﺎﻧﻪﻫـﺎیﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺗﺼﻮﻳﺮی )ﻏﻴﺮازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن( درﺣﺪ »زﻳﺎدوﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«و 12درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢوﺧﻴﻠﻲ ﻛﻢ«ﻧﻈﺎرتدارﻧﺪو 41درﺻﺪ »اﺻﻼ«ﻧﻈﺎرتﻧﺪارﻧﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 22 ■ 74درﺻﺪواﻟﺪﻳﻦﻧﻮارﻫﺎیوﻳﺪﻳﻮﻳﻲوﻟﻮحﻫﺎیﻓـﺸﺮدهﻛـﺎرﺗﻮنراﭘـﺲازﺗﻬﻴـﻪ ﺑﺮایﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎندرﺣﺪ »زﻳﺎدوﺧﻴﻠﻲزﻳـﺎد«و 32درﺻـﺪدرﺣـﺪ »ﻛـﻢوﺧﻴﻠـﻲﻛـﻢ« ﺑﺎزﺑﻴﻨﻲﻣﻲﻛﻨﻨﺪو 03درﺻﺪ »اﺻﻼ«ﺑﺎزﺑﻴﻨﻲﻧﻤﻲﻛﻨﻨﺪ.
درﺣﺎﻟﻲﻛﻪﺣﺬفﻧﻈﺎرتﺑﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازﻫﺮﻧﻮعرﺳﺎﻧﻪﺗﺼﻮﻳﺮیﺗـﺎ زﻣﺎﻧﻲﻛﻪﺑﻪﻗﺪرتﺗﺸﺨﻴﺺوﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺠﻬﺰﻧﺸﺪهاﻧﺪﻣﻲﺗﻮاﻧﺪآﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﻣﺘﻌـﺪدیرادر ﻧﻈﺎرتواﻟﺪﻳﻦﺑﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنازرﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﺗﺼﻮﻳﺮی 32 ● دراﻳﻦﻣﻄﺎﻟﻌﻪﻣﺸﺨﺺﺷﺪواﻟﺪﻳﻦﺑـﻴﺶازﻫﻤـﻪازروشﻧﻈـﺎرتﻓﻌـﺎل،ﻳﻌﻨـﻲ روﺷﻲﻛﻪﺑﺎﺗﻮﺿﻴﺢوﺗﻔﺴﻴﺮواﺳﺘﺪﻻلﻫﻤﺮاهاﺳﺖاﺳﺘﻔﺎدهﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ.
ﻫﻤـﺎنﮔﻮﻧـﻪﻛـﻪ اﻧﺘﻈﺎرﻣﻲرﻓﺖوﻫﻤﺴﻮﺑﺎﻣﻄﺎﻟﻌﺎتﺧﺎرﺟﻲ،واﻟﺪﻳﻦﺑﺮایﺧﺮدﺳﺎﻻنﻛﻪازﻗﺪرتدرک وﺷﻨﺎﺧﺖﻛﺎﻓﻲﺑﺮﺧﻮردارﻧﻴﺴﺘﻨﺪ،ازروشﻣﺤﺪودﻛﻨﻨﺪهوﺑﺮایﻧﻮﺟﻮاﻧﺎنﻛـﻪﺑـﻪدﻟﻴـﻞ ﺷﺮاﻳﻂﺳﻨﻲﺑﻪﻃﻮرﻣﻌﻤﻮلازﺣﻮزهﻧﻈﺎرﺗﻲواﻟﺪﻳﻦﺧـﺎرجﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ،ﺑﻴـﺸﺘﺮازروش اﻧﻔﻌﺎﻟﻲ )ﻫﻢﺗﻤﺎﺷﺎﻳﻲ( اﺳﺘﻔﺎدهﻣﻲﻛﻨﻨﺪوروشﻓﻌﺎلﺑﻴﺸﺘﺮﺑﺮایﻛﻮدﻛﺎناﻋﻤﺎلﻣﻲﺷﻮد، درﺣﺎﻟﻲﻛﻪروشﻓﻌﺎلﻣﻔﻴﺪﺗﺮﻳﻦوﻣﺆﺛﺮﺗﺮﻳﻦروشﻧﻈﺎرﺗﻲﺑﺮایﻫﺮﺳـﻪﮔـﺮوهﺳـﻨﻲ اﺳﺖ.
ﺑﺎوﺟﻮداﻳﻨﻜﻪﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎﻧﺸﺎنﻣﻲدﻫﺪواﻟﺪﻳﻦﺑﻪﻃـﻮرﻛﻠـﻲدرﺗﻤﺎﺷـﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮناز روش »ﻣﺤﺪودﻛﻨﻨﺪه«درﻛﻤﺘﺮﻳﻦﻣﻴﺰاناﺳﺘﻔﺎدهﻣﻲﻛﻨﻨﺪ،درﻋﻤﻞﻫﻨﮕﺎمﭘﺨﺶﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐاﻳﻦروشدرﺣﺪﺑﺎﻻ )47درﺻﺪ( ازﺳﻮیآﻧﺎنﺑﻪﻛﺎرﺑﺮدهﻣﻲﺷﻮد )84درﺻـﺪ ﻣﺎﻧﻊازﺗﻤﺎﺷﺎیﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻣﻲﺷﻮﻧﺪو 62درﺻﺪﻧﻴﺰﺑﻪﺟـﺎیﺗﻮﺿـﻴﺢﺗـﺬﻛﺮﻣـﻲدﻫﻨـﺪ(.
● اﮔﺮﭼﻪﺑﺎزیﻫﺎیوﻳﺪﻳﻮﻳﻲوراﻳﺎﻧﻪایاﻏﻠﺐﺑﺮایﺳﺮﮔﺮﻣﻲ،ﭼﺎﻟﺶوﮔﺎهآﻣﻮزش ﻃﺮاﺣﻲﻣﻲﺷﻮﻧﺪ،درﺑﺴﻴﺎریازﻣﻮاردﻣﺤﺘﻮایﺧﺸﻦدارﻧﺪﭼﻨﺎنﻛﻪﻣﻄﺎﻟﻌﺎتﻧﺸﺎنداده اﺳﺖ 98 درﺻﺪﺑﺎزیﻫﺎیراﻳﺎﻧﻪایووﻳﺪﻳﻮﻳﻲﻣﻘﺪاریﺧﺸﻮﻧﺖدارﻧـﺪ ) ,Gentile etal 5 :4002( وﺣﺪودﻧﻴﻤﻲازاﻳﻦﺑﺎزیﻫﺎﻣﺤﺘﻮاﻳﻲﻛـﺎﻣﻼﺧـﺸﻮﻧﺖآﻣﻴـﺰدارﻧـﺪ.
com/cartoon-research ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 62 ● ﻫﺮﭼﻨﺪﺳﻴﻤﺎیﺟﻤﻬﻮریاﺳﻼﻣﻲاﻳﺮانﺑﻪﻃﻮرﻣﻌﻤﻮلﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮﻳﻦوﺳـﺎﻟﻢﺗـﺮﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ،ﻓﻴﻠﻢﻫﺎوﺳﺮﻳﺎلﻫﺎراﺑﻪﻧﻤﺎﻳﺶﻣﻲﮔﺬارد،ﺑﺎﻳﺪواﻟﺪﻳﻦراآﮔﺎهﻛـﺮداﻋﺘﻤـﺎدﺑـﻪ ﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎ،ﭼﻴﺰیازﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖآﻧﺎندرﻧﻈﺎرتوﻫﻤﺮاﻫـﻲﺑـﺎﻛﻮدﻛـﺎنﺑـﺮایﺗﻤﺎﺷـﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻧﻤﻲﻛﺎﻫﺪ.
Gentile, Douglas & Lynch, L.
Cantor, Joanne (2002) The psychological effect of media violence on .
children & adolescents.
Amy (1999) Identifying and explaning the relationship between parental Mediation and children's aggression.
Http:// Modern-psychiatry.
&Hostile Humor Biblography 6."