خلاصه ماشینی:
البته باید اذعان کـرد کـه رابطـه رسـانه هـا و جـنگ یک رابطة دوطرفه و دو سویه است ، یعنی ، از یک طرف رسانه ها در تحریک و تهییج ، آماده سازی و اقناع افکار عمومی برای آغاز، پیشبرد و پایان جنگ نقش دارند و از سوی دیگـر، خـود جنگ همچون میدان و آزمایشگاهی است که در پیشرفت و توسعه و رشد و تکامل و آزمون اثربخشی رسانه ها نقش ایفا می کند .
رسـانه هـا عـلاوه بـرنقش هـای مختلفـی کـه در جـنگ ایفا می کنند، فرماندهی نوعی از مهم ترین و اثـربخش تریـن جـنگ هـا، یعنـی «جـنگ روانـی » را نـیز بر عهده دارند .
بـا توجـه بـه اهمیـت و نقـش بسـ یار مهمی که رسانه ها در جنگ دارند موضوع این شماره فصلنامه پژوهش و سنجش به جنگ و رسانه اختصاص داده شد.