چکیده:
رسانه ملی نقش به سزایی در مدیریت بحرانهای طبیعی دارد؛ چنانکه مـدیریت مـوثر این بحرانها بویژه پس از وقوع، بدون نقش آفرینی رسانه ملی غیرممکن به نظر می رسد. مقاله حاضر درصدد تبیین این مسئله است که نقش و کارکرد رسانه ملی در مـدیریت بحرانهای پنهان اجتماعی به مراتب حیاتی تـر اسـت ؛ بـه ایـن منظـور، یکـی از ایـن بحرانهای پنهان، یعنی تهدید انسجام ملـی مـدنظـر قـرار مـی گیـرد و کارکردهـا و کژکارکردهای رسانه ملی در این باره تحلیل می شود. در این مقاله ، ضمن بررسی راهبردهای پیش بینی بحرانهای اجتماعی و راهبردهای پیشگیری از این بحرانها به مدیریت بحرانهای اجتماعی پرداخته می شود؛ ضمن اینکه نحوه مدیریت موثر بحران قومیت ها از طریق رسانه ملی ، با هـدف تقویـت و تحکـیم اتحاد و انسجام ملی مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر درصدد تبیین این مسئله است که نقش و کارکرد رسانه ملی در مـدیریت بحرانهای پنهان اجتماعی به مراتب حیاتی تـر اسـت ؛ بـه ایـن منظـور، یکـی از ایـن بحرانهای پنهان، یعنی تهدید انسجام ملـی مـدنظـر قـرار مـی گیـرد و کارکردهـا و کژکارکردهای رسانه ملی در این باره تحلیل می شود.
پرسش اساسـی در ایـن زمینـه این است که رسانه ها تا چه حد می توانند با در نظـر گـرفتن حـساسیت هـای قـومی در برنامه های خود به حفظ استحکام هویـت ملـی کمـک کننـد، تـا ضـمن اتحـاد ملـی از بحرانهای قومی جلوگیری شود.
مسئله پژوهش بروز وقایعی همچون انتشار کاریکاتور توهین آمیز در مورد ترکها در روزنامه ایـران در سال ١٣٨٥ و توسعه آشوبهای قومی در میان مردم استانهای آذربایجان غربی ، شرقی ، اردبیل و زنجان و نیز واکنش اقوام عرب، لر، کرد، بلـوچ و تـرک بـه تمـسخر لهجـه و فرهنگ این قومیت ها در برنامه های طنز تلویزیونی نـشان داد کـه حـساسیت قـومی در کشور ایران بالاست .
مقاله حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است : مدیریت نهادهـای رسـانه ای بـا چـه راهبردهایی می توانند از بحرانهای قومی پیشگیری کنند یا پس از بحران، مـانع از بـروز پیامدهای آنها شوند؟ مفروضات بنیادین مدیریت قومیت ها مدیران رسانه ها به منظور پیشگیری از بحران باید به مفروضات زیر توجه کنند: ١.
هویت قومی در شکل دهی ادراکات افراد هر قوم مـؤثر اسـت و آشـنایی بـا آن برای پیشگیری و کنترل بحرانهای اجتماعی از سوی رسانه های جمعی ضرورت دارد.
Management Implications of Ethnicity in South Africa.