چکیده:
انتخابات از ارکان مهم شکل گیری ساختار سیاسی در نظامهای دموکراتیک به شمار می رود. در نظام جمهوری اسلامی نیز که مبتنی بر نظریه مردمسالاری دینی است ، راههای حضور اثرگذار مـردم در تشکیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیرمستقیم پیش بینی شده است . توجه به جایگاه رسانه ها در تحقق مشارکت سیاسی به صورت عام و کارکرد رسانه ملی در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین کننـده رسـانه ملـی را در انتخابـات مختلـف آشـکار می سازد. این مقاله فارغ از نقش سایر نهادهای موثر در بحث انتخابات، به طور ویژه به بررسـی جایگـاه رسانه ملی در تحقق مشارکت سیاسی شهروندان و ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخته است .
خلاصه ماشینی:
در همـین زمینـه ، ایـن پرسـش مهم مطرح می شود که رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه ها چگونه می توانند بر جهت گیریهـای سیاسی مردم و نخبگان جامعه تأثیر بیشتری بگذارند و با اطلاعرسانی و اقنـاع درسـت ، آنـان را به پذیرش پیامهای سیاسی خود و ازجمله لزوم مشارکت سیاسـی ترغیـب کننـد؟ برنـارد برلسون ٢، جامعه شناس سیاسی مشهور در این مورد می گویـد: «انـواع ویـژهای از ارتبـاط، در زمینه خاصی از مطالب که توجه گروههـای ویـژهای از مـردم را در شـرایط خاصـی جلـب می کنند، تأثیر خاصی بر جای می گذارند.
رسانه ملی و انتخابات با توجه به تفسیر رسمی شورای نگهبان از اصل ١٧٥ مبنی بـر انحـصار دولتـی رادیـو و تلویزیون و نقش بی بدیل و بی رقیب آنان در نظام اطلاعرسانی کشور و همچنین مرتفـع نمودن اوقات فراغت بسیاری از اقشار جامعه ، رسـانه ملـی ، جایگـاه ویـژهای در ایجـاد نشاط سیاسی و مشارکت آحاد مردم در انتخابات مختلف یافته است .
بر این اساس، رسانه ملی در پناه سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ، بایـد دو رویکرد سیاسی زیر را به طور مبنایی در دستور کار فعالیت های انتخاباتی خود قرار دهد: اول «حضور حداکثری مردم» و دوم «کمک به انتخاب آگاهانه شهروندان».
در همـین زمینـه تأکید بر مفهوم مردمسالاری دینی که دربرگیرنده این دو اصل مهم است در برنامـه هـای انتخاباتی و بویژه در برنامه های تحلیلی و گفتگومحور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و انتخابات به عنوان یکی از جلوههای مردمسالاری دینی مطرح شود.