چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل و تبیین رابطه بین عوامل محیطی در شکل دهی بـه مـدیریت رسـانه و همچنین تبیین رابطه بین مالکیت و مدیریت رسانه صورت گرفته است . بر این اسـاس، نظـامهـای سه گانه مدیریت رادیوـ تلویزیون (تجاری، عمومی و دولتی ) به روش مقایسه تطبیقی تحلیل شدند و شباهت ها و تفاوتهای آنها مورد بررسی قرار گرفت . در مقایسه تطبیقی ، سـازمان رسـانه ای بـه مثابه یک سیستم باز در نظر گرفته می شود که در تعامل با محیط قـرار دارد، بنـابراین ، دو سیـستم شامل سیستم مدیریت ، با چهار زیر سیستم ؛ مالکیت و نظارت، فلـسفه مـدیریت ، راهبـرد تولیـد و راهبرد پخش و سیستم محیط نیز با چهار زیرسیستم ؛ تامین منـابع مـالی ، مخاطبـان، فنـاوریهـای ارتباطی و جهانی شدن مورد توجه قرار گرفتند. نتیجه کلی پژوهش ایـن اسـت کـه هـر کـدام از نظامهای مدیریت رسانه ، از ساختارهای محیطی خاصی تبعیت می کننـد و عوامـل محیطـی نقـش مهمی در شکل دهی به مدیریت رسانه دارند. مالکیت رسانه نیز مدیریت رسانه را شکل می دهد، در حقیقت ، ساختارهای محیطی بین نقش مالکان و مدیران رسانه همگرایی ایجاد می کنـد و عملکـرد آنها را به منظور دستیابی به الزامات ساختاری در مدیریت رسانه در یک راستا قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
در مقایسه تطبیقی ، سـازمان رسـانه ای بـه مثابه یک سیستم باز در نظر گرفته می شود که در تعامل با محیط قـرار دارد، بنـابراین ، دو سیـستم شامل سیستم مدیریت ، با چهار زیر سیستم ؛ مالکیت و نظارت، فلـسفه مـدیریت ، راهبـرد تولیـد و راهبرد پخش و سیستم محیط نیز با چهار زیرسیستم ؛ تأمین منـابع مـالی ، مخاطبـان، فنـاوریهـای ارتباطی و جهانی شدن مورد توجه قرار گرفتند.
بررسـی هـایی کـه در دهـه ٩٠ مـیلادی از سـوی گولدینگ و مـورداک ( ١٩٩٣)، باگـدیکیان٣ (١٩٩٧) و در دهـه اول قـرن حاضـر از سـوی فرانکلین ٤ (٢٠٠٥)، مک چسنی (٢٠٠٧)، چن ٥ و واتـرمن ٦ (٢٠٠٧) و بـت هانتمـان (٢٠٠٥) صورت گرفته ، بیانگر متمرکز شدن مالکیت رسانه های تجاری و شکل گیری انحـصار رسـانه ای است ؛ یعنی صنایع رسانه ای نیز همچون سایر بخش هـای اقتـصادی گـرایش بـه تمرکـز و انحصار دارند، بـه ایـن ترتیـب ، بنگـاههـا رقابـت و خطرپـذیری را کـاهش و فرصـت و سودآوری را افزایش می دهند.
جهانی شدن و بهرهگیری از فناوری های نـوین ، فرصـت هـایی را بـرای ایـن رسانه ها در زمینه تولید و پخش در مقیاس جهانی فراهم کرده است ، با ایـن حـال، ایـن رسانه ها در زمینه گسترش ارتباطات در مقیاس جهانی با چالش هایی نیز روبه رو هستند، که به چند مورد از آنها اشاره می شود: الف ) به دلیـل سیاسـت هـای ملـی و منطقـه ای کـه در جهـت حمایـت و تـشویق از رسانه های داخلی و منطقه ای اتخاذ می شود، بـسیاری از تولیـدات رسـانه ای از ورود بـه عرصه تجارت بین المللی و فراملی باز می مانند.
The Economics of Media Programming, in Alan B Albarran & Others, (eds.