چکیده:
هدف پژوهش حاضر،که به روش پیمایشیانجام شده است ،تبیـین رابطـه میـان میـزان ونحـوه استفاده مخاطبان ازرسانه هایجدیدباانتظارات آنان ازتلویزیون ملی باتوجـه بـه ویژگـیهـای فردی،اجتماعیـاقتصادیودینیـفرهنگیآنان است .به این منظور٨٣٢نفـرازجوانـان شـهر تهران به روش نمونه گیریخوشه ایچندمرحله ایبه عنـوان نمونـه انتخـاب شـدندوداده هـای پژوهش بااستفاده ازروش هایآماریهمبستگیپیرسون ،تحلیل واریانس ورگرسیون چنـدگانـه موردپردازش قرارگرفتند. یافته هایتحقیق نشان دادند،هرچه مخاطبان دارایسطح تحصیلات بالاترومطالعه وپایبندی بیشتربه دستورات دینیباشند،نیازآنان به استفاده ازبرنامه هایتلویزیون کاهش مییابدوبه دلیل افزایش انتظارات ازتلویزیون ،نیازهایشان به طورکامل برآورده نمیشود.درنتیجه ،نسبت به سایر گروه هارضایت کمتریازبرنامه هایتلویزیون دارند.همچنین باافزایش میزان استفاده کاربران از اینترنت ،انتظارات آنهاازتلویزیون کاهش مییابدوبرایرفع نیازهایرسانه ایخود،ازبرنامه های تلویزیونی ،استفاده کمتریمیکنند.
خلاصه ماشینی:
Evans بر این اساس ، فرضیه اصلی پژوهش حاضر عبارتست از: بین انتظارات مخاطبان از تلویزیون و میزان و نحوه استفاده آنان از رسانه جدیـد، بـا توجه به ویژگی های فردی، دینیـ فرهنگی و پایگاه اجتمـاعیــ اقتصـادی آنـان ارتبـاط وجود دارد.
روش پژوهش جامعه آماریوروش نمونه گیری با توجه به اینکه هدف تحقیق ، بررسی رابطه میان میزان و نحوه اسـتفاده از رسـانه هـای جدید با انتظارات مخاطبان از تلویزیون بوده است و غالب کاربران این رسانه ها جوانـان هستند، جمعیت آماری مورد مطالعه ، شامل جوانان (٢٩ـ ١٨سـاله ) بیننـده تلویزیـون در شهر تهران (٢٢ منطقه ) در سال ٩٠ ـ ١٣٨٩ است .
جدول ٢ـ اطلاعات آماری انتخاب متغیرها با روش گام به گام در مدل رگرسیون به منظور آزمون ارتباط بین انتظارات مخاطبان از تلویزیون و میزان استفاده آنان (1) از اینترنت با توجه به ویژگیهای مخاطبان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٣ نشان میدهد، بین متغیر وابسته انتظارات مخاطبـان از تلویزیـون بـا متغیـر مستقل ویژگی دینیـ فرهنگی و متغیر واسطه ای نحـوه اسـتفاده از اینترنـت (٢) در مقولـه کارکرد آگاهیبخشی، رابطه منفی وجود دارد.
Transmedia television: Audiences, new media, and daily life.
Information, Communication & Society, Vol. 10, N.
Television and new media audiences.
New Media & Society, (9), 651-669.