چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی تحلیلی برنامه های ورزشی شبکه های تلویزیـون جمهـوری اسـلامی ایران از نظر شکلی و محتوایی با تاکید بر ورزش بانوان است و سعی شده تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در تلویزیون ایران مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش روش تحقیق ، توصیفی ، نوع تحقیق کاربردی و روش اجرا تحلیل محتوا می باشد. برنامه های ورزشی شـبکه هـای یک، دو، سه ، پنج و خبر به صورت تصادفی انتخاب و در مجموع برنامه های هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج نشان می دهد، سهم بانوان از مدت زمان نمایش برنامه ها ٣/٣درصد و در مقابل برای آقایان ٨٤/٣درصد می باشد، بانوان در ٢٣ و آقایان در ٤٤ رشته ورزشی در تلویزیون نمایش داده شدهاند. طی اجرای این تحقیق هیچ گونه مسابقه ورزشی زنده مربوط بـه بانوان نمایش داده نشده است . مولفه قهرمانی با بیشترین مدت زمان نمایش رتبه اول و در رتبه های بعدی مولفه همگانی ـ تفریحی ، حرفه ای و تربیتی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
واحدهای تحلیل این بررسـی ، برای کدگذاری که معادل با متغیرها است ، در چند مقولـه شـامل : مؤلفـه هـای ورزشـی (همگانی ، قهرمانی ، حرفه ای و تربیتی )، جنسیت (بانوان و آقایان)، رده سنی (نوجوانـان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان)، رشته های ورزشی ، شبکه های تلویزیونی ، ایام هفتـه ، ساعات نمایش و ...
با این حال، بررسی برنامه های ورزشی شبکه های تلویزیـون نـشان می دهد که تنها در ٥/٨درصد برنامه ها به پوشش ورزش همگانی بـرای بـانوان پرداختـه شـده و برنامـه هـای ورزشـی همگـانی نمـایش داده شـده بـدون جهـت دهـی جنـسی ٢٨/٨درصد بوده است .
رشته ورزشی فوتبال ٤٩/٥درصد مدت زمان نمایش برنامه های ورزشی تلویزیـون را طی چهار ماه مطالعه به خود اختصاص داده و رتبه اول پوشـش رشـته هـای ورزشـی را دریافت کرده است .
نتایج به دست آمده از بررسی پنج شبکه تلویزیون، طی مدت پژوهش ، نشان مـی دهـد که ورزش حرفه ای با ٤١/٦درصد بیشترین مدت زمان پخش برنامه هـای ورزشـی را در بین مؤلفه های ورزشی به خود اختصاص داده است .
ورزش همگانی که بـا ١٣/٩درصـد، نسبت به مؤلفه های حرفه ای و قهرمانی مقدار ناچیزی از مدت زمان نمایش رسانه ها را بـه خود اختصاص داده است و در رتبه سوم قرار دارد.
Women, Media and Sport: Challenging Gender Values.
Gender In Televised Sport:News and Highlights Shows, 1989-2009.
Gender In Televised Sport:News and Highlights Shows, 1989-2009.
Media, Culture & Society, 18, Pp. 565-583.
Images of Men in Sport Media: The Social Reproduction of Gender Order, in S.
Craig & Beedie (Eds), sport sociology.