چکیده:
منابع انسانی هر سازمانی، از منابع راهبردی برای کسب مزیت رقابتی محسوب میشوند. با توجه به اینکه تهیه کنندگان رادیو در تولید برنامه هـای رادیـویی نقـش مهمـی را ایفـا مـیکننـد، قابلیـت سرمایه گذاری و برنامه ریزی راهبردی برای استفاده بهینه از ظرفیت های فعلی و جذب بهترین هـای آتی در این حرفه وجود دارد. در این مقاله ، فرایند، شغلی تهیه کنندگان شاغل رادیو در ایران مـورد بررسـی قـرار گرفتـه و ویژگیها و شاخص های مورد نیاز تهیه کنندگانی که در آینده باید جذب رادیو شوند، تعریف شده است . در مقاله حاضر سعی شده است ، با رویکرد نظریه زمینه ای و بر مبنـای داده هـای حاصـل از پژوهش و کدگذاری محوری، مدل پارادایمی نظام جامع جذب تهیه کنندگان رادیو ارائه داده شود. همچنین بر اساس مدل استراوس و کوربین ، کدگذاری انتخابی، انجام و مـدل پـارادایمی فراینـد بهینه سازی سیستم جذب و تامین تهیه کننده رادیو پیشنهاد شده است .
خلاصه ماشینی:
حال اگر رادیو را بـه مثابـه یـک سـازمان رسـانه ای بنگـریم ، در میـان کارکنـان آن ، تهیه کنندگان از مهم ترین افراد اداره کننده این رسانه محسوب میشوند که مـیتواننـد بـه عنوان منبعی راهبردی در دستیابی به مزیت رقابتی خاص و منحصر به فرد مـورد توجـه قرار گیرند و برنامه ریزی آینده نگرانه و به این ترتیب ، سرمایه گذاری برای این بخـش از نیروی انسانی سازمان امری اجتناب ناپذیر قلمداد میشود.
حال پرسش این است ؛ با توجه به نقشی که تهیه کنندگان رادیو میتوانند در رقابـت بـا دیگر سازمان های رسانه ای برای جذب مخاطبان بر عهده بگیرند، برنامـه ریـزان و مـدیران رسانه تا چه حد توانسته اند کارکنان کارآمد در این حوزه را جذب و تأمین کنند؟ طی بررسیهای اولیه پژوهش حاضر و نیز بررسی اسناد سازمانی ١، سـال هاسـت کـه برای جذب و تأمین نیروی انسانی در حوزه های مختلـف تولیـد رادیـو، بخصـوص در بخش تهیه کنندگی برنامه ریزی مدونی صورت نگرفته است .
به این ترتیب ، در پژوهش حاضر سعی شده است با مدنظر قـرار دادن دیـدگاه هـای کارشناسان و خبرگان حوزه رادیو و با بررسی اینکه وضعیت جذب فعلی تهیه کننـدگان رادیو چگونه است و چگونه باید باشد؟ همچنین تهیه کننده رادیـو بـه چـه ویژگـیهـا، تواناییها و استعدادهایی برای شغل تهیه کنندگی رادیو نیاز دارد؟ به ارائه راهبرد کـارا و قابل اجرا دست یابد.
از این رو، رویکرد راهبرد منبـع محـور کـه تکیه بر کارکنان خلاق و پویا دارد و به منابع انسانی سازمان بـه عنـوان منبـع راهبـردی برای کسب مزیت رقابتی در مواجهه با رقبا مینگرد، مـیتوانـد رویکـردی نوگرایانـه و خلاق در زمینه جذب تهیه کنندگان رادیو قلمداد شود.