چکیده:
هر نظام اخلاقی برپایهٔ مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزه های اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزاره های اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعه ای اومانیست می باشد.
از آنجایی که رواج اخلاقیات اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقهٔ اخلاقی در اسلام، زمینه های پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزهٔ اخلاق و عرفان پدید می آورد، بررسی پایه های فکری این نویسندهٔ شهیر، به ویژه با تکیه بر معارف حقهٔ اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاه های اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایهٔ کلام حق تعالی و سیرهٔ معصومینD است در جهت نقد دیدگاه های فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است.
آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بعد روحانی او تاکید دارند؛ و ازاین رو عمل به آموزه های اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز موثر می دانند.
نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاه های اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی می پردازد.
All ethical systems, in accordance with theoretical fundamentals are
based upon their own ideological perspectives. This article deals with the
issue that Erich Fromm (b. ١٩٠٠-١٩٨٠) in formulating his didactic
system, has derived humanistic teachings. Thus its ethical propositions
are specific to the worldly life of human being and the ethical
consequences resulting from this system also fit in with a humanistic
society.
Since the promotion of humanistic ethics, in addition to turning people
away from the true ethical sources of Islam, causes the appearance of
atheistic and deviating thoughts in the feilds of ethics and mysticism, the
examination of the intellectual bases of this renowned author, particularly
with regard to the true Islamic teachings, appears to be useful. Because of
a considerably wide range of the issues of the Islamic ethics, the ethical
perspectives of Āyatullāh Jawādī Àmulī, which are based on the words of
the God Almighty and the conduct of the infallible Imams, have been
emphasized in this article directing at criticizing the views of Erich
Fromm.
Āyatullāh Jawādī Àmulī has stressed the spiritual and bodily aspects
of human existence as well as the immortality of his spiritual dimention;
thus, he thinks that the observance and practice of the ethical Islamic
teachings, is effective not only in the present life, but also in the eternal
and other-worldly life.
The present study deals with the distinction of the fundamentals of the
ethical views of Erich Fromm with the ethical perspectives of Islam in the
way of formulation of the principles for the attainment of happiness.