چکیده:
اخوت انسانی بر اساس مولفه های مشترک و فراگیر فطری میان آدمیان شکل می گیرد؛ بنابراین
میتواند نوعی اخلاق حداقلی به وجود آورد که در عین حال، در عرصهٴ عام جهانی موثر باشد.
در روابط انسانی را در پی دارد و (self-sacrifice) برادری میان انسانها، نوعی ازخودگذشتگی
همزیستی جهانی را تسهیل می کند. علاوه بر این، برادری، روابط انسانی میان ابنای بشر را قوام
« اخلاق ایمانی » و « اخوت دینی » می بخشد و با تمهید مولفه های انسانی، زمینه را برای صورتبندی
در جوامع دینی (یکدینی، یا چنددینی) فراهم میسازد. در حقیقت، اخوت ایمانی و دینی صورت
کمال یافته ای از اخوت انسانی است؛ نه تنها زمینهٴ ستیز میان آدمیان را از بین میبرد (کارکرد سلبی)،
بلکه به دلیل کمالی که در آن نهفته، انسجام و پیوستگی میان انسان های غیردیندار را نیز امکان پذیر
میسازد (کارکرد ایجابی).
Human brotherhood is formed on the basis of common and pervasive components among human beings; It can thus create a minimum deal of ethics which، at the same time، can be universally effective. Brotherhood among humans leads to a kind of self-sacrifice، and facilitates global coexistence. In addition، brotherhood strengthens the human relations and، through arranging human components، prepares the ground for the formation of religious brotherhood and religious ethics (in mono or multi) religion societies. In fact، religious brotherhood is a perfected form of human brotherhood which not only eliminates the disputes among humans (negative function)، but also، through the perfection inherent in it، makes the unity and connection among irreligious people possible (affirmative function).